Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBidrar bensparken till framdrivni …
You need to log in to create posts and topics.

Jag kan nog erkänna att min benspark med platta inte är identisk som vid sammansatt, för jag är fix i framkroppen då jag håller i plattan så höfter och benparti roterar inte heller. Tränar jag fel med plattan?

När vi kör bensparksträning med platta och fenor eller ryggsim med fenor så kan jag hänga med även i duktiga simmares tempo, men utan fenor så hänger jag inte alls med.

För de flesta nybörjare: Testa simma 100m med benspark, kolla tiden. Simma sedan 100m utan benspark. Använd dolme för att simulera flytkraften i en våtdräkt i ow-simning. Kolla tiden. Jag tror inte de skiljer många sekunder om ens några. Däremot stor skil

@ Jesper. Du kan ju det här mycket bättre än jag, som är ren amatör. Men om man kollar på duellen här mellan Manadou och Ziegler på 800 så ser man att ingen av dem har mycket till benspark utan det handlar om tvåtakt som i stort sett balanserar upp kroppe

"För de flesta nybörjare: Testa simma 100m med benspark, kolla tiden. Simma sedan 100m utan benspark. Använd dolme för att simulera flytkraften i en våtdräkt i ow-simning. Kolla tiden. Jag tror inte de skiljer många sekunder om ens några."

Har inte testa

Fast Ziegler lägger på en ruggig 6-takts benspark sista 50 och går förbi och vinner 😉

Johans exempel haltar en del. Våtdräkt gör ca 5 sek på 100m, vilket kanske även dolme skulle kunna göra om än knappt. Men självklart är benen endast marginellt avgörande för farten för en triathlet.

Däremot gör många nybörjare konstiga saker med fötter

Vaa, gör våtdräkt bara fem sekunder! Jag tjänar tjugo sekunder per hundring. Det gjorde jag även för ett år sen när jag simmade långsammare än jag gör nu.

Jag tjänar oändligt med tid per hundring eftersom jag bara orkar en hundring om jag har våtdräkt, inte utan 😉

De jag menar är att som nybörjare bör man nog snarare lägga energi på armtag, catch och andning etc. Jag tror att många kan köra på hårt med benspark och kanske ta ngn sekund per 50 meter men de kostar enorm o kraft. Medan de går förhållandevis snabbt och