Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningBidrar bensparken till framdrivni …
You need to log in to create posts and topics.

Som sammansatt, dvs. ungefär lika.

Kan man så gör man, annars får man anpassa sig så gott det går. Simningen idag är mycket mer benbaserad än vad den var tidigare. Jag har tränat med framgångsrika college och klubblag, och ben är en stor del av träningen där, särskilt i början av säsongen/

@Lennart Larsson, jag trodde diskussionen handlade om vad benspark gör. En benspark bidrar helt klart till framdrivningen. Att han inte kan hålla det tempot i 1500 m är underförstått.

För mig som kör 2-takt tror jag inte det bidrar speciellt mycket.

Beror det inte på lite vad man har för mål också? Om man vill bli snabb på 50 fritt så är väl en snabb benspark ett måste? Som sagt min tränare säger ofta både till mig och andra simmare att vi ska köra hårdare med bensparken och att det är 6-takt som gäl

Det pratas förbi varandra lite här. Så för att konkretisera och förtydliga:
Ja, bensparken ger självklart ett bidrag till farten framåt, så för toppfartens skull är den därmed viktig.
Samtidigt - den drar en större andel syre än den bidrar med till farten

@Jesper Så det är mer en fråga om att ha tränat mycket benspark snarare än om någon hemlighet bakom själva tekniken?

Vad kan man träna på land för att förbättra bensparken?

Det gäller att hitta en avslappnad rörelse. Tror det är väldigt svårt att träna på land. Pratar du benspark vid sammansatt simning handlar det om timing och sync med handisättning.

Jonas, den viktigaste förutsättningen av alla, det som bestämmer hur du bör/kan rikta in din bensparksträning är hur mjuk du är i fotlederna. Det är ju överdelen av foten som driver mest, ju stelare man är i fotleden ju mer arbete krävs det för att hitta

Spännande! Kan man säga att fenor (zoomers) främjar både styrkan och tekniken?

På vår söndagsträning noterade jag att jag simmar ganska snabbt när vi kör bensparksövningar som tex sidekick eller med platta, simmade om flera i banan. Men. När jag ska simma vanligt så ger bensparken inte mycket extra känns det som, jag brukar oftast s