Quote from Guest on 8 June 2008, 20:20Var hos doktorn som tog blodtryck på 100/50, vad innebär det. 100 indikerar väl på att jag liggger på ett lägre blodtryck men vad står 50 för?
Vad har ni för blodtryck? Vet ni vad ni hade innan om ni var otränade?
Var hos doktorn som tog blodtryck på 100/50, vad innebär det. 100 indikerar väl på att jag liggger på ett lägre blodtryck men vad står 50 för?
Vad har ni för blodtryck? Vet ni vad ni hade innan om ni var otränade?
Quote from Jonas Täng on 8 June 2008, 20:30Oj det verkar lågt tycker jag? Hade du vätskebrist när du var där?
Oj det verkar lågt tycker jag? Hade du vätskebrist när du var där?
Quote from Funbeat user on 8 June 2008, 20:33Nopp, inte vad jag vet eller kände av. Hon sa att det var normalt.
Nopp, inte vad jag vet eller kände av. Hon sa att det var normalt.
Quote from Funbeat user on 8 June 2008, 20:33sist ja kollade så låg jag på ca 120/70. jag har legat lägre när jag inte tränade så mycket som jag gör nu.
det som är "under" 50 i ditt fall är undertrycket alltså det tryck som finns i blodkärlen mellan hjärtslagen. det andra är det tryck som hjärtat
sist ja kollade så låg jag på ca 120/70. jag har legat lägre när jag inte tränade så mycket som jag gör nu.
det som är "under" 50 i ditt fall är undertrycket alltså det tryck som finns i blodkärlen mellan hjärtslagen. det andra är det tryck som hjärtat
Quote from Fredrik Närenfors on 8 June 2008, 20:40Vad har undertrycket för relevans.
Hur definierar man lågt blodtryck?
Vilket tryck vill man ha upp, respektive ned om det är högt?
Är 120/50 ett högre eller lägre blodtryck än 100/70.
Vilket av dem är mest eftersträvansvärt.
Vad har undertrycket för relevans.
Hur definierar man lågt blodtryck?
Vilket tryck vill man ha upp, respektive ned om det är högt?
Är 120/50 ett högre eller lägre blodtryck än 100/70.
Vilket av dem är mest eftersträvansvärt.
Quote from Funbeat user on 8 June 2008, 20:49du ställer sånna frågor per.
har du lågt blodtryck kan du drabas av yrsel etc, men är ju oftast bra för kroppen om det inte ligger någon sjukdom bakom. kroppen/hjärtat pumpar inte ut tillräckigt med blod till kroppen.
varför man har undertryck å dess r
du ställer sånna frågor per.
har du lågt blodtryck kan du drabas av yrsel etc, men är ju oftast bra för kroppen om det inte ligger någon sjukdom bakom. kroppen/hjärtat pumpar inte ut tillräckigt med blod till kroppen.
varför man har undertryck å dess r
Quote from Magnus Gelang on 8 June 2008, 20:51Undertrycket bör ej överstiga 90, övertrycket däremot ökar när du anstränger dig. I viloläge brukar man säga att man ska ha max 100 + sin ålder, jag skulle alltså kunna ha 137 i övre tryck utan att det är nåt konstigt. Högt blodtryck kan leda till hjärnbl
Undertrycket bör ej överstiga 90, övertrycket däremot ökar när du anstränger dig. I viloläge brukar man säga att man ska ha max 100 + sin ålder, jag skulle alltså kunna ha 137 i övre tryck utan att det är nåt konstigt. Högt blodtryck kan leda till hjärnbl
Quote from Magnus Gelang on 8 June 2008, 20:52120/50 är ett högre blodtryck än 100/70 skulle jag säga. 120/50 är nog ett bättre tryck tycker jag.
120/50 är ett högre blodtryck än 100/70 skulle jag säga. 120/50 är nog ett bättre tryck tycker jag.
Quote from Funbeat user on 8 June 2008, 20:52Blodtryck, det cirkulerande blodets tryck på kärlväggarna. Värdet brukar anges i två tal, till exempel 120/80.
Systoliskt blodtryck, det övre trycket, är blodtrycket vid hjärtats sammandragning (systole), vanligen mellan 120 och 140 mmHg (16,0–18,7 kPa)
Blodtryck, det cirkulerande blodets tryck på kärlväggarna. Värdet brukar anges i två tal, till exempel 120/80.
Systoliskt blodtryck, det övre trycket, är blodtrycket vid hjärtats sammandragning (systole), vanligen mellan 120 och 140 mmHg (16,0–18,7 kPa)
Quote from Camilla Höög on 8 June 2008, 20:59Det är alltså eftersträvansvärt att ha lågt blodtryck. Ett lågt blodtryck innebär oftast att dina blodkärl är fria från all skit som många samlar på sig i kärlen, dvs. det är lätt för blodet att ta sig fram.
Pulstrycket ska också helst vara lågt, dvs. sy
Det är alltså eftersträvansvärt att ha lågt blodtryck. Ett lågt blodtryck innebär oftast att dina blodkärl är fria från all skit som många samlar på sig i kärlen, dvs. det är lätt för blodet att ta sig fram.
Pulstrycket ska också helst vara lågt, dvs. sy