Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBlodtryck 100/50
You need to log in to create posts and topics.

man blir som ett levande uppslagsverk efter alla frågor å svar som man lärt sig

Jag vet sedan tidigare att jag har lågt blodtryck och kan känna mig snurrig om jag ställer mig upp snabbt.

Jag har alltid, otränad som tränad, överviktig som normalviktig, gravid som icke-gravid haft ungefär 105-110 i övertryck och ca 60-65 i undertryck. Har alltid mått bra, inte varit yr eller nåt sånt.

Senast man tog blodtryck på mig (under en hälsoprofilsbedömning) hade jag 100/60 i sittande ställning och 15 minuters vila. Inget oroväckande och inget jag mår dåligt av. Men hade jag varit längre (än mina 160 cm ö h) hade det kunnat bli jobbigt vid snabb

Jag är 169 cm med 100/50

Var kommer pulsen in dvs x antal slag/min kan man utläsa det ur 100/50?

Louise, då kan ju Dina långa ben vara en anledning till att Du känner yrsel. 😉 Se till att dricka mycket för att hålla trycket uppe, och prova äta lite mer salt i maten. Har precis för mig att vi avhandlade detta ämne i en annan tråd för ett tag sen...

Ja jag är ju bara 158 cm lång (kort) så det kan ju förklara att jag mår bra fast jag har ganska lågt blodtryck 🙂

Tack för intressanta förklaringar.

Har alltid legat mellan 100-120 systoliskt och runt 70 diastoliskt har jag för mig, men ska kolla lite närmare nästa gång.
Att jag är lite extra nyfiken är för att jag inte enbart blir yr om jag reser mig hastigt ( 182

Diaboliskt? Då är det nog fara å färde... 😉