Quote from Guest on 24 October 2009, 19:52Fick en jätteintressant PDF av Sylvia och stycke 4.2.2 i fullängdstexten (finns här: http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:498 långt ner på sidan) fick mig att fundera.
Det står bland annat:
"Skillnaderna var tydliga avseende blodlaktat
Fick en jätteintressant PDF av Sylvia och stycke 4.2.2 i fullängdstexten (finns här: http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:498 långt ner på sidan) fick mig att fundera.
Det står bland annat:
"Skillnaderna var tydliga avseende blodlaktat
Quote from ellen olsson on 24 October 2009, 20:02Mina skattningar har varit rätt bra när jag testat mig så för mig funkar det bra.
Jag skulle tro att det kan funka dåligt om testpersonerna inte är vana att träna men det verkar ju inte ha varit fallet i den aktuella artikeln.
Mina skattningar har varit rätt bra när jag testat mig så för mig funkar det bra.
Jag skulle tro att det kan funka dåligt om testpersonerna inte är vana att träna men det verkar ju inte ha varit fallet i den aktuella artikeln.
Quote from Funbeat user on 24 October 2009, 20:04"Nio frivilliga försökspersoner, sju män och två kvinnor (20-39 år, m=26,8, SD=?6,6), som alla var mycket vana löpare med gedigen träningsbakgrund, genomförde först ett laktattröskeltest på löpband. Med utgångspunkt från den individuella laktattröskelhast
"Nio frivilliga försökspersoner, sju män och två kvinnor (20-39 år, m=26,8, SD=?6,6), som alla var mycket vana löpare med gedigen träningsbakgrund, genomförde först ett laktattröskeltest på löpband. Med utgångspunkt från den individuella laktattröskelhast
Quote from Funbeat user on 24 October 2009, 20:12Borgskalan nödvändig.
Om jag som försöksledare har förklarat skalan på korrekt sätt och gjort några testfrår med försökspersonen är det ett utmärkt verktyg.
En helt okänd person med okänd fysisk förmåga och okänd maxpuls kan vara svår att köra t.ex. 5x5m
Borgskalan nödvändig.
Om jag som försöksledare har förklarat skalan på korrekt sätt och gjort några testfrår med försökspersonen är det ett utmärkt verktyg.
En helt okänd person med okänd fysisk förmåga och okänd maxpuls kan vara svår att köra t.ex. 5x5m
Quote from Funbeat user on 24 October 2009, 20:33Ok, men då hänger det mer på försöksledaren än den aktive om borgskalan är ett bra verktyg eller ej?
Ok, men då hänger det mer på försöksledaren än den aktive om borgskalan är ett bra verktyg eller ej?
Quote from Funbeat user on 24 October 2009, 21:15"Det står bland annat:
"Skillnaderna var tydliga avseende blodlaktat och hjärtfrekvens men inte i..."Meningarna innan är också intressanta.
"Det är svårt att dra några slutsatser av försökspersonernas skattade ansträngning. De flesta försökspersonerna
"Det står bland annat:
"Skillnaderna var tydliga avseende blodlaktat och hjärtfrekvens men inte i..."
Meningarna innan är också intressanta.
"Det är svårt att dra några slutsatser av försökspersonernas skattade ansträngning. De flesta försökspersonerna
Quote from Funbeat user on 24 October 2009, 21:23Lady: Givetvis!
Instruktionerna före användandet är A och O.
Lady: Givetvis!
Instruktionerna före användandet är A och O.
Quote from Funbeat user on 24 October 2009, 21:33Johan, då kan man ju undra varför de öht använde en metod där försökspersonernas ovana kan ge så kraftigt utslag att de inte kan dra några säkra slutsater? Slöseri med tid.
Frida, tror du apropå Johans invänding att det kan vara försöksledarens oförmåga
Johan, då kan man ju undra varför de öht använde en metod där försökspersonernas ovana kan ge så kraftigt utslag att de inte kan dra några säkra slutsater? Slöseri med tid.
Frida, tror du apropå Johans invänding att det kan vara försöksledarens oförmåga
Quote from Funbeat user on 24 October 2009, 22:08Lady G: DEN tiden var måhända bortslösad (Borgskalan).
Men det fanns fler jämförelser: Laktattröskel på löpband resp bana. Laktat var avsevärt högre på banan.
Enligt Professor Kalkyl hamnar luftmotståndet på ca 10% av muskeleffekten under de förutsättni
Lady G: DEN tiden var måhända bortslösad (Borgskalan).
Men det fanns fler jämförelser: Laktattröskel på löpband resp bana. Laktat var avsevärt högre på banan.
Enligt Professor Kalkyl hamnar luftmotståndet på ca 10% av muskeleffekten under de förutsättni
Quote from Funbeat user on 24 October 2009, 22:19Johan, du är ju bara för härlig - tack för att du tog dig tiden att faktiskt _räkna_ på det också!
Men det var då en väldig skillnad luftmotståndet gör?
Om man har fladderkläder på sig, typ vindjacka e dyl, som gör löparen bredare kan man alltså räkna m
Johan, du är ju bara för härlig - tack för att du tog dig tiden att faktiskt _räkna_ på det också!
Men det var då en väldig skillnad luftmotståndet gör?
Om man har fladderkläder på sig, typ vindjacka e dyl, som gör löparen bredare kan man alltså räkna m