Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBorgskalan onödig?
You need to log in to create posts and topics.

och löpekonomi/verkningsgrad har ingen betydelse? Den är alltid 24%?

Klart som Pluft 24 % 🙂

Lady: (H:) Vissa kommentarer kunde INTE komma lämpligare, jag avnjuter en lättare snuva och blev just på avsevärt bättre humör! 🙂

Det är precis som Du säger, det finns mycket som påverkar luftmotståndet.

Om vi antar att löparen ser likadan ut framifrå

Lady skrev:
"Det är ju inte så bra för oss som använder Borgskalan som styrmedel och inte har tillång till laktattester och liknande för att styrka våra teorier..."

- Hur menar du? Om du vill tröskelträna efter Borgskalan så blir det väl ändå svårt. Vad

Många diskussioner här på FB gäller ju vid vilken *puls* laktattröskeln ligger. Ofta diskuterar man ju tröskeln läge som procent av maxpuls. Och det är ju då frårna kommer om man kan skatta maxpulsen som funktion av ålder, t.ex. gm att använda Haskell-Fox

"Men GJ har sen tydligt visat att rullbandsfart inte är samma som markfart i detta avseende."

Det är nog för att de inte ids sätta lutning på bandet till 1,5%.
Jag har själv bra korrelation på "IRL-löpning" och bandlöpning med 1,5% lutning.

Dom diskuterar det i texten, och kommer om jag minns rätt fram till att motståndet från lutningen är "linjärt" medan motståndet från fartvinden är "kvadratiskt", vilket de menar kan vara svårt att hantera noggrant. Sen tycks löpsteget ändras också, pga at

Såg att jag skrivit längre upp att man kanske kan koppla Borgskalan till pulsen.

Borgskalan ÄR ju pulsen kom jag på. (H)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borgskalan

6 betyder 60 bpm, 13 betyder 130 bpm osv.

Ladyn och andra: Stämmer detta för Dig/er? (för m

Det är approximativt linjärt ända upp till c:a 18-19 km/h sedan måste man öka till 2,0% har jag läst nånstans.

Det finns också nån undersökning som hävdar att bandlutning motsvarar i princip den lutning man har vid löpning in i (mer eller mindre stillast

Att dela pulsen med 10 för att få Borg-skalan stämmer inte på mig. Möjligen kan den stämma på nån som har 200 i maxpuls. Sen om man kör nåt annat än löpning, t.ex. rullskidor ligger jag under i puls på samma upplevda ansträngning.

Dock försöker jag kopp