Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBra löparbok för nybörjare?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Någon som har bra tips när det gäller en bra löparbok för en nybörjare som kan inspirera och hjälpa en på traven?

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1129999

Jag, som många andra, gillar Born to run. Får dock vara medveten om att det är väldigt mycket propaganda för barfotalöpning. Annars har jag läst "vad jag pratar om när jag pratar om löpning", den gillade jag också. Kan en gammal gubbe kan väl jag?

Jag tycker nog att även om Born to Run propagerar för barfota-löpning (I confess - guilty-as-charged) så propagerar den ännu mer för löpning som glädje och naturlig nödvändighet. Det är ganska få i boken som springer barfota eller minimalistiskt (BF-Ted,

Tarahumaras springer inte barfota - dom springer med sandaler!

My bad om jag oavsiktligt antydde att tarahumaras springer barfota - det var inte min avsikt. Däremot tror jag att dom har ett (vad vi vanligen kallar) minimalistiskt steg.

Vad är ett minimalistiskt steg?

Det tycker jag med, alltså att den är väldigt inspirerande och man vill ut och springa 5 mil på direkten. Men det jag tycker är synd är att de tar med forskning som talar för minimalistiska skor och barfotalöpning men ingen forskning som säger emot och dä

Kliade i benen för att komma ut och springa?

Med minimalistiskt steg menas att springa utan att förlita sig på skon för dämpning, hålfotstöd, pronations-korrigering mm. Istället försöker man använda att steg som är så skonsamt som möjligt och tränar samtidigt upp kroppen så att den klarar av att ta