Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBrandman
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag skulle vilja veta om någon har gjort testen för att ta sig in på brandmanslinjen?
Vad det krävs av en och hur man på bästa sätt ska uppnå de?
Tack på förhand.
/Emelie

Kan detta va nått?
http://www4.goteborg.se/prod/halmstad/brandforsvaret/dalis2.nsf/vyPublicerade/AB187201445F6448C1256BD5003FB4EA?OpenDocument

"De fysiska kraven på utryckande brandmän varierar från kommun till kommun. I Storgöteborg handlar det bland annat om att kunna springa 3.000 meter på 13 minuter 15 sekunder, att klara 30 kilo bänkpress 35 gånger på en minut eller att stående lyfta en ski

Hur kan fystesterna vara diskriminerande? Att kvinnor inte klarar gränserna? Men man kan väl inte sänka gränserna bara för att fler kvinnor ska kunna bli brandmän? Jag skulle bli väldigt besviken om det kom en brandsoldat (oavsett manlig eller kvinnlig) s

Håller med dig bullen. Självklart ska det vara samma krav på både män och kvinnor. Vad väger en brandmans utrustning? Vad väger en avsvimmad människa? Hur stark måste man vara för att orka häva ut sig själv med utrustning och nödställd ur ett brinnande hu

Debatten handlar väl mest om testen är riktigt relevanta eller bara kvar av tradition...

Stående längdhopp säger kanske inte så mycket om en persons lämplighet?
Jag är tok-ospänstig och klara knappt 4 m i vanligt längdhopp men skulle nog kunna kuta nån k

men om golvet rasat på något ställe skulle du inte kunna hoppa över hålet...

Jo, om hålet är mindre än 4 m och jag får ha 20 m ansats...

Eller så hittar jag nån form av aluminiumkonstruktion vanligen förekommande i eller omkring brandbilar?

Ni tror inte det helt enkelt kan vara så att många av de tjejer som söker dit är dåligt förberedda för yrket? Lite krasst är det så att tjejer (majoriteten i alla fall) är klenare än (de flesta) killar, har mindre blodvolym, mindre muskelmassa och är allm

Var är Eva B?