Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag har startat med tuff backträning och vill hitta längre och brantare backar i Göteborgsområdet. Några tips?

Det finns en väldigt brant backe i Änggårdsbergen, som jag är glad att jag kan jogga uppför. Men med dina ambitioner kan den kanske var något. Jag tippar att den är ungefär 2 km in i den rundan du kan se på länken nedan:

http://www.funbeat.se/tracks/inde

Jag plågar mig någon gång emellanåt med att kuta från botten av Karl Johansbacken via Kungsten och Ekebäck upp till Högsbohöjd.

Det blir en lång stigning i varierande lutningar.
Lättast att hitta genom Ekebäck är det om man följer Järnbrotts- eller Ekehö

Från Korsvägen och Eklandagatan hela vägen upp är också några goa höjdmeter.

Sen gillar jag naturstigen i Ruddalen som mäter exakt 4 km. Den har 3 riktigt branta backar och mkt småbranter däremellan.

"Från Korsvägen och Eklandagatan hela vägen upp är också några goa höjdmeter."

Ja, det märkte jag häromdagen. Var inte riktigt beredd på hur lång backe det skulle vara så jag tryckte på från botten och det fick jag känna av sedan....

Här finns lite fle

Rundan i Bergsjön är komiskt kuperad! Den ligger I Teleskopgatans förlängning
rakt inne i skogen. Elbelyst. Jag springer den alltid moturs och backarna är både branta, många och långa.

Om det är back intervall du vill köra, då kan jag rekommendera "skid"-backen vid radiomasten i brudarebacken, Skatås. Ett par ruscher upp och ned där gör att man blir mör. (H)

Toltorpsdalen har en del fint att erbjuda, både uppåt längs dalgången botten för en långseg lutning, samt på tvärs om man är hågad. Dalgångsgatan, Bruns backe och Safjällsgatan är några guldkorn på östsidan. Lyckogatan och Södermalmsgatan är fina mot Ängg

Hemmet? Bor du där? Den här triathlonsatsningen börjar tydligen ge dig gråa hår Robert! Det är en ung och snygg löpare du är!