Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vad mycket bra tips på backar, jag är laddad...kommer testa några av dem så snart det är möjligt.
Har än så länge bara testat några av Änggårdsbergens backar, samt Slottskogens...men det beror nog mest på att det är nära.

Jag nominerar västra ändan av Sankt Pauligatan.

25% lutning?
http://kartor.eniro.se/m/IKJvg

Jag tvivlar på att den är 25%. Den har jag kört på 42/21.

Jag skulle gissa på mindre än hälften. Jag har cyklat upp på min singlespeed, som har 48/14.

Höjddatabasen är inte så högupplöst, men Bikeroutetoaster ger ca 9 procents lutning, och det låter ungefär rätt.

Nej, hela backen är inte så brant. Men vad jag kunde se i bilden jag länkade till, så verkar vinkeln mellan gräsmattan och husväggen indikera något i trakten av 25% lutning. På den lilla biten av backen, alltså.

Om stigningen är en enhet per 3,5 längde

Får tipsa två av Göteborgs mestklassiska backar:

Från Masthuggstorget, via Stigbergstorget upp till Masthuggskyrkan.

Ramberget från sydsidan upp vi rambergskolan och helavägen upp till toppen!

Lars, jag tror inte det finns nån backe i hela Göteborgs kommun som är så brant som 25 %. I alla fall inte om man räknar gator/vägar. Korta stumpar på gångbanor och vissa infarter/uppfarter kan kanske vara så branta i enstaka fall.

Jag syftar på just denna korta stump som jag hänvisat till ovan. Sträckan mellan lyktstolparna är ungefär 25 meter.

Om min uppskattning av lutningen är fel, skulle jag gärna vilja veta vad som är fel med metoden jag försökt använda.

Jag tycker det syns tydligt på bilden att det är brantare vid huset än ute på gatan (min analys). Lite av en optisk illusion.

Tack, det är ju sant. Eftersom vägen svänger, blir det en längre väg på samma stigning, och därför mindre lutning.