Quote from Rasmus Olsson on 16 November 2009, 09:17Sluta blajja sönder min tråd! :@
Sluta blajja sönder min tråd! :@
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 09:51Jag kan göra ett försök att få tillbaka tråden på rätt spår med att ställa en fråga som faktiskt har att göra med sadelinställning.
Gav mig på att ställa in lite i helgen och har fått ganska bra resultat, men inte "perfekt".
När man ska ställa sadeln hel
Jag kan göra ett försök att få tillbaka tråden på rätt spår med att ställa en fråga som faktiskt har att göra med sadelinställning.
Gav mig på att ställa in lite i helgen och har fått ganska bra resultat, men inte "perfekt".
När man ska ställa sadeln hel
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 09:55Jag brukar lägga vattenpasset på sadelnspetsen o bakkant och se till att det är i våg.
Jag vill följa UCI-reglerna för att det känns bra då.
Jag brukar lägga vattenpasset på sadelnspetsen o bakkant och se till att det är i våg.
Jag vill följa UCI-reglerna för att det känns bra då.
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 10:08Okej.
Följdfråga då:
Är det den linjen man får då man skall mäta till från vevpartiet? Det där måttet med benlängd ni vet...
Okej.
Följdfråga då:
Är det den linjen man får då man skall mäta till från vevpartiet? Det där måttet med benlängd ni vet...
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 10:10Jag brukar testa, på vilken höjd som benen inte protesterar på.
Det borde vara utgångsläget innan finjusteringar.
Jag brukar testa, på vilken höjd som benen inte protesterar på.
Det borde vara utgångsläget innan finjusteringar.
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 10:40Finns det några risker med att ha sadeln "fel"?
Jag tänker mest på om det finns olämpliga vinklar i knäleden, alltså allt det där med knät i lod med tåleden o allt sånt. Riktmärken för vinklar?
Jag har alltid tänkt mig att man ska ha en vinkel > 90 grade
Finns det några risker med att ha sadeln "fel"?
Jag tänker mest på om det finns olämpliga vinklar i knäleden, alltså allt det där med knät i lod med tåleden o allt sånt. Riktmärken för vinklar?
Jag har alltid tänkt mig att man ska ha en vinkel > 90 grade
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 10:48Anders, risken är väl att du får ont och att du inte får ut kraften i pedalerna på det effektivaste sättet.
Det som funkar för dom flesta är: Ställ in höjden så att när du har hålfoten på pedalen ska benet vara helt rakt, sen när du trampar med foten som
Anders, risken är väl att du får ont och att du inte får ut kraften i pedalerna på det effektivaste sättet.
Det som funkar för dom flesta är: Ställ in höjden så att när du har hålfoten på pedalen ska benet vara helt rakt, sen när du trampar med foten som
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 10:57Så här tror jag angående just knäleden:
Det _viktigaste_ för att inte få ont i knäna är inte sadelhöjden eller sadelns position framåt / bakåt. Det är att inte knäna rör sig i sidled eller konstant pekar utåt.Tänk dig ett plan parallellt med ramen som g
Så här tror jag angående just knäleden:
Det _viktigaste_ för att inte få ont i knäna är inte sadelhöjden eller sadelns position framåt / bakåt. Det är att inte knäna rör sig i sidled eller konstant pekar utåt.
Tänk dig ett plan parallellt med ramen som g
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 11:22Det beror på hur du är skapt.
Jag kör lite kobent men det klarar inte en som är hjulbent.
Det beror på hur du är skapt.
Jag kör lite kobent men det klarar inte en som är hjulbent.
Quote from Funbeat user on 16 November 2009, 11:32ja det låter vettigt...ska trixa lite mer 🙂
ja det låter vettigt...ska trixa lite mer 🙂