Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBygga starka cykelben?
You need to log in to create posts and topics.

Ingen styrketräning för benen enligt mig. Skulle svarat det tidigare men Björn Andersson (triathleten) har fått mig att ändra åsikt. Det är helt enkelt för långt ifrån samma sak.

Egentligen är frågan väldigt lätt. Hur får du starka cykelben? Cykla mycket

"Ingen styrketräning för benen enligt mig." och sedan "Torsdag: Styrketräning underkroppfokus"

Får man fråga vad du tränar på torsdagar ?;)

Förlåt, jag kunde inte hålla mig.

Personer som vill styrketräna ska såklart få göra det. Men det är att lura sig själv om man tror att det hjälper cykling speciellt mkt.

Vill man bli grym på att cykla är det fett värt att ersätta det passet med ett kvalitetspass på cykel.

Däremot kan styrketräning minska skadefrekvensen - och då kanske man får till att träna mer.

Vad fungerar för att förebygga idrottsskador?

ja man blir nog inte sämre cyklist med lite styrketräning i alla fall

Jo, det kan du bli.

Det finns mer och mer stöd för att styrketräning (tung och/eller explosiv) är bra för både löpare och cyklister och förbättrar prestationen.

Och skadeförebyggande verkar det också vara, som redan länkats in i tråden.

Sedan kan man nog argumentera om d

lite styrketräning blir man inte sämre av fredrik

Styrketräning eller ej - för mig är det i första hand en fråga om allmänt god styrka och ett sätt att förhindra skador. Var skadad i löpningen i typ 1½ år pga bristande grundstyrka / svaga punkter i fysiken. Allt för mig i träningen handlar inte om att bl

Jag har alltid inbillat mig att bästa sättet att bygga styrka som cyklist är att cykla i backar.
Tungt på låg kadens.