Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBygga starka cykelben?
You need to log in to create posts and topics.

Adam Stenman - Varför "bara" 90% av tröskel? Jag kör tröskelintervallerna på (eller så nära på som det går) tröskeln, inte under den... Kör 2 x 20 min nu, tänkte öka till 3 x 20 min, eller är det bättre att förlänga intervallerna till typ 2 x 30 min?

Du kan köra fler pass i veckan på 90%, det kan bli väldigt slitsamt att köra 3 pass i vekcan 2x20 på tröskel utöver all annan träning. Eftersom ditt problem snarare verkar vara antalet tillgänliga träningsdagar att klämma in passen på så kör med fördel 2x

Om man nu ska köra 2*20 så tycker inte jag att man ska ligga på tröskeln. Finns liksom inte någon vits som jag ser det. Klart det är träning det också. Men jag anser att man nog bör ligga över tröskeln. Hur mycket beror helt på det. Men kanske 110-120% a

Ehh.. Om du säger att du kör 2x20 på 120% av tröskeln så vill jag nog hävda att du utgår från fel värde på din tröskel. Långa intervaller, 10-30 minuter, i syfte att höja mjölksyratröskeln (eller FTP) körs lämpligtvis på 95-105% av tröskelvärdet. Går du h

Precis Mattias!

Och i mitt tidigare inlägg skulle jag nog snarare vilja ändra från 2dagar i veckan på tröskel till 95% av tröskeleffekten om man ska palla det plus en i övrigt full vecka med träning. Det gäller att optimera återhämtningen.

Min filosofi

Hallå Adam, 80-talet ringde och ville ha tillbaks sitt träningsupplägg...

Styrketräning är effektivt för att öka farten på cykel. Tror du inte mig kolla här vad Fredrik anser om saken:
http://erikwickstrom.se/2011/12/02/fredrik-ericsson-om-styrketraning-

"Ehh.. Om du säger att du kör 2x20 på 120% av tröskeln så vill jag nog hävda att du utgår från fel värde på din tröskel."

Ehh, var säger jag det, Mattias? Ingenstans vad jag kan se. Dessutom skriver jag avslutningsvis följande.

"100% av tröskelvärdet f

P: "Ehh.. Om du säger att du kör 2x20 på 120% av tröskeln så vill jag nog hävda att du utgår från fel värde på din tröskel."

Normalt så er trøskel ca. 85-90 % av max.
120% av trøskel er ca. 102- 105 av max puls.

Det er en belastning som de aller fles

P:

"Hur mycket beror helt på det. Men kanske 110-120% av tröskelvärdet kan vara ett riktmärke."

Det var det jag gick på när du pratade om 2x20 och riktmärken. Därav min utsago. Sen är det ju som N.P.N.G - belyser också beroende på vad det är 120% av. Me

"Tröskelpass: Ligger oftast inom 95-105% av FTP. Tiden på intervallerna är ofta beroende på effekten. Tröskelpass på 2*20min sker kanske mellan 95-100% av FTP,
medan 10*4min kanske ligger mellan 100-105% av FTP. Som du ser så ger bägge dessa 40 min inom e