Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vad jag menar är att det står över 1300 tjejer i startgrupp A-D som aldrig har klarat 4 timmar, varken i Berlin, Stockholm eller Kuala Lumpur.

Hur rimligt är det att över 1300 4-timmarslöpare helt plötsligt på mindre än två års tid springer så otroligt

Ja! alla tar helt enkelt inte stockholm marathon på det allvar som det förtjänar!

Jag såg en massa tjejer å killar som seedade upp sig riktigt ordentligt utmed kravallstängslet igår. Rena rama lämmeltåget med nummer på bröstet som egentligen borde skicka dom allra längst bak. Missuppfattning troligen om hur grupperna går upp till start

Det är säkert inte ovanligt att t ex halvmaralöpare seedar sig till en bra grupp med en bra halvmaratid men sen inte är rätt tränade för den dubbla distansen, eller att någon som sprungit LL på bra tid får för sig att "12km till kan väl inte vara så svårt

Stefan: Som jag skrev tidigare till dig så är det väl så att de inte fyller upp alla "nummerlappslplatser". Det är helt enkelt bara reserverade för kvinnor. Jag kollade i resultatlistan:
I startgrupp A var 64 kvinnor anmälda
I startgrupp C var 185 kvinnor

Hej Anders!
Att titta i resultatlistan ger en felaktig bild därför att du då saknar över 4000 löpare (män + kvinnor). Först de ca 3000 anmälda som aldrig kom till start och sedan de drygt 1000 som kom till start, men bröt / blev stoppade av repet.

Nej Stefan, alla är med i resultatlistan, även de som inte startade eller bröt. Välj avancerad sökning och välj sen Kvinnor och tryck på Sök.

OK, jag tror dig. Tack Anders!
Innebär i så fall att ca hälften av dessa 926 är placerade i fel startgrupp / alternativt underpresterade. 926:e dam hade precis under 4,20.

Stefan: Ok då, eftersom du inte verkar kunna svara på min enkla ja/nej fråga så bryter vi ner det ännu mer.

Vad ser du att lösningen är? Att man nästa år tvingar dem som inte sprang under 4 timmar att byta startgrupp (vilket känns lite onödigt eftersom m

Vad jag hela tiden har försökt säga är att seedningsgränserna som finns uppsatta uppenbarligen ändå inte följs för alla. En del har gräddfil.

Ytterligare ett exempel: En kvinnlig klubbkamrat till mig sprang färra året på 3,18. Hon borde alltså enligt see