Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 13:26Det är säkert skitbra. Hoppas att man inte åker fast själv för någon dum sak bara.
Det är säkert skitbra. Hoppas att man inte åker fast själv för någon dum sak bara.
Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 15:26"Jag hittade inget om ringklockan. Däremot får man 1000:- i böter om man på cykel ligger för nära fordonet framför. Hade varit kul att se polisen ge böter för det på VR."
Japp och jag räknade allt sekunderna under VR. 1001, 1002 och 1003 till framförvara
"Jag hittade inget om ringklockan. Däremot får man 1000:- i böter om man på cykel ligger för nära fordonet framför. Hade varit kul att se polisen ge böter för det på VR."
Japp och jag räknade allt sekunderna under VR. 1001, 1002 och 1003 till framförvara
Quote from Camilla Höög on 23 June 2010, 15:35Om man saknar ringklocka eller om den inte fungerar så är det 500 kr i böter.
Om man saknar ringklocka eller om den inte fungerar så är det 500 kr i böter.
Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 15:46Jag har en vän som blev av med körkortet i 10 månader, efter tre besök i fyllecell. För att få tillbaka körkortet krävde Transportstyrelsen att han lämnade in läkarintyg, för att styrka att han hade ett nyktert leverne.
Så det är inte riktigt som ni tror!
Jag har en vän som blev av med körkortet i 10 månader, efter tre besök i fyllecell. För att få tillbaka körkortet krävde Transportstyrelsen att han lämnade in läkarintyg, för att styrka att han hade ett nyktert leverne.
Så det är inte riktigt som ni tror!
Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 15:52Fast det är en helt annan grej än att cykla för fort. Du kan få körkortet indraget av flera sjukdomsrelaterade saker.
Fast det är en helt annan grej än att cykla för fort. Du kan få körkortet indraget av flera sjukdomsrelaterade saker.
Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 15:53Vill minnas att jag läst en artikel om en polis som försökt bötfälla en cyklist för hastighetsöverträdelse. Det gick till domstol och cyklisten frikändes. Har för mig att domstolen resonerade att man inte kan kräva att cyklister följer hastighetsbestämmel
Vill minnas att jag läst en artikel om en polis som försökt bötfälla en cyklist för hastighetsöverträdelse. Det gick till domstol och cyklisten frikändes. Har för mig att domstolen resonerade att man inte kan kräva att cyklister följer hastighetsbestämmel
Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 15:54Det är transportstyrelsen som avgör om du är lämplig, och vid flera förseelser så kan de dra in ditt körkort.
Det är transportstyrelsen som avgör om du är lämplig, och vid flera förseelser så kan de dra in ditt körkort.
Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 15:55Du kan sedan överklaga beslutet till Länstyrelsa och vidare till kammarrätten.
Du kan sedan överklaga beslutet till Länstyrelsa och vidare till kammarrätten.
Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 15:59Idag är det praxis att dra körkortet för grova brott även om dessa inte är trafikrelaterade. T.ex grova skattebrott.
Idag är det praxis att dra körkortet för grova brott även om dessa inte är trafikrelaterade. T.ex grova skattebrott.
Quote from Funbeat user on 23 June 2010, 16:03Det finns ju ingen lag som säger att man måste ha hastighetsmätare på cykeln så då blir det ju svårt att ge böter för fortkörning.
Det finns ju ingen lag som säger att man måste ha hastighetsmätare på cykeln så då blir det ju svårt att ge böter för fortkörning.