Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCoopers test 2km 9.30.
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har rätt nyligen börjat träna igen efter nästan ett års uppehåll. Under tre veckor nu har jag tränat 2-3 ggr/vecka. Mitt närmaste mål är att klara Coopers test om en månad. 2 km på 9 min 30 sek. Jag har blivit invaggad i ett obefogat lugn om att

Träna löpning!
Du skriver att du tränat 2-3 ggr i veckan, men inte löpning antar jag eftersom du inte haft skor till det?

Ditt mål är att springa 2km på 9:30, alltså ett tempo på 4:45min/km jämfört med de 5:30 som du klarar hålla nu.

Variera mellan att

Precis, jag har inte tränat löpning ALLS förutom senaste två dagarna när jag sprang drygt 2km båda gångerna för att testa lite hur jag låg till. Då fick jag slå av på takten och gå 20-30 sek när jag provade hålla ett högre tempo. Innan har jag bara kört t

Generellt sätt är löpbanden lättare, du får lägga på 1-2% lutning för att det ska motsvara utelöpning. Du får även hjälp med farthållningen vilket underlättar för många.

That said, inte alla löpband är välkalibrerade vilket leder till en felaktig hastigh

Sluta larva om intervaller, du skall springa 2 km har du råd att träna det fler gånger i rad. Ut och jogga lugnt och försiktigt 2-3 ggr/vecka och känn formen komma smygande. När du sedan springer "obehindrat" kan du börja kolla på träningsprogram med inte

Håller med föregående talare. Intervallträning måste föregås av rejäl grundträning, annars leder det bara till skador. Jag har aldrig kört några renodlade intervallpass, men har ändå lycktats springa milen i 4:30-takt. Så det så...

Tack för alla tips!

På tal om genvägar så kanske det är just genvägar jag behöver ta för att hinna nå upp till detta till om en månad? Jag ska ta en mer ordentlig uterunda med ett lite lugnare tempo första km för att se ett mer rättvisande resultat. Det

På den korta tiden och sträckan så är kolhydratladdning totalt onödigt. Se bara till att du inte är "för full" i magen om du ska springa allt vad du kan. Lätt att det kommer upp samma väg igen efter målgång 😉

Om du känner att du verkligen ligger på gränsen tror jag att det kan vara ett tillfälle att se över matvanorna. Du har liksom jag ingen löparkropp, och löpning och tunga kroppar innebär förhöjda skaderisker. Något kilo mindre kan ju göra underverk. Så jag

Cooperstest är väl hur långt man kan springa på 12 minuter...