Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Markku:

Du får gärna utveckla resonemanget lite, jag tycker det är intressant.

Man tänker sig armen som en hävstång som man drar sig fram med, typ 😉

Som att dra sig efter ett osynligt rep, handen är still, kroppen åker fram!
Spikrakt med fin sträcking, dvs man vill ta så långt fram på repet som möjligt i varje armtag och hålla fast i repet så länge som möjligt!

Typ latsdrag på gymet?
Eller när man kör roddmaskin?
Eller när man ligger på mage och gör diagonallyft: vänster arm-höger ben-lyft och vice versa.
Eller ligger på mage och gör ryggresning med arm-simtag bakåt och tänker sig att man ska nå ett rep långt fr

De flesta simmotionärer har mer nytta av att minska sitt vattenmotstånd (=bättre strömlinjeform) än ökad muskelstyrka.

På senare tid har jag haft framgång genom att föreställa mig som en pil som skjuts framåt. När jag tar armtaget skjuter jag fram armen,

Per:
Markku:

Ikväll på simpasset låg jag och tänkte (gjorde mig en mental bild)
1. Repet är långt framme, jag ska försöka nå det genom att sträcka ut arm-hand så långt jag kan. Förlänga muskeln nästan som i stretch.
2. När jag väl fått tag i repet ska ja

Victoria: "Kan någon förklara för mig varför Alex simmar frisim med huvudet över ytan i Pers klipp? Mellan 2:56 och 3:38.
🙂 "

Jag kan 😉

Han använder den övningen mycket för att träna på hög armbåge i både armtaget undervatten och rörelsen i luften.

Elena: Tack! 🙂

Elena: Skillnaden mellan de höga armbågarna finns det en förklaring till.

Thorpe: 200-800 m simmare , var väl egentligen bäst på 400 fritt och där gäller det att simma energisnålt men ändå effektivt.

Alex däremot hade ju som specialdistans 50 fritt. Dä