Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningCrawl och andning!
You need to log in to create posts and topics.

Å vad glad jag blev när jag hittade den här sidan!!! Började crawlkurs för vuxna i Augusti, så har snart kört en termin (har tyvärr inte tränat något på sidan om). Nu är det så att jag tycker det här med andningen blir sämre och jobbigare för varje gång!

Alla vuxennybörjare har ditt problem. Kika på de tidigare trådarena i samma ämne

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=181179
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=33990

Benen är riktiga syresugare. Om du kollar på en simtävling när de crawlar så är det inte så mycket benspark (50m är väl ett undantag). Många som har problem med andningen har inte fått till rytmen i andningen.

För några år sedan läste jag en artikel som jag för mig sa att bensparken stod för 20% av farten men slukade 80% av energin.
Lite osäker på siffrorna men det var något i den storleken.

Finns säkert någon kunning inom detta område på Funbeat.

Jag hittar

Låter inte helt otroligt att siffrorna stämmer. Sen skiljer det nog sig lite från person till person.

För att kunna träna mer på andningen och samtidigt hålla balansen skulle du kunna köra med platta. Håll med båda händerna i nerkanten på plattan, huvudet i vattenläge som om du simmade utan plattan. Ta ett armtag som vanligt och andas "under armen". Lätta

Jag själv hade stor problem med andning förut, men inte nu längre 🙂

Det som hjälpte mig var förståelsen av att:

Det var inte inandningen av syre som var problemet,
utan det var utandningen av förbrukad luft!

Dvs. om du inte blir av med den förbrukade

Jag fixade andningen lättare när jag fattade att ta in luft - hålla den kvar - för att sedan blåsa ut, innan nästa intag. Då blev det inte så stressigt och frustande......

Om det fungerar att hålla andan för dig så är det väl så.

Att hålla andan är dock inget jag rekommenderar,
Tvärtom har jag läst flera artiklar där simtränare
bestämt avråder från det. I stället bör man blåsa
ut i jämn takt hela tiden. För att bli av med

Jag antar att det finns nästan lika många tekniker som tränare....... och ja, i min takt funkar det grejt 🙂