Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningCrawl och andning!
You need to log in to create posts and topics.

Har man problem med andningen så beror det oftast på att man stressar.

Försök att simma betydligt långsammare (lägre frekvens) och andas lugnt istället. Simma avslappnat hela tiden. Du klarar säkert 25 m med endast ett par riktiga andningar så om du miss

detta älskade you tube är en källa till tips och idéer..

varning dock.. en del av klippen är mindre korrekt i teknik.. men finns en hel del att få både inspiration och tips från..

sök på

freestyle swimming

kolla gärna in lite på phelps och kolla gä

Underbart! Jag har just börjat experimentera med andningen och tyckt mig kommit framåt. Kul att få tankar om utandning osv bekräftat här. Nu längtar jag till bassängen igen så att jag kan testa era tips!

Något som hjälpte mig var när jag började att bara tänka på andningen. Alltså jag struntade i om jag hade rätt teknik i övrigt och hur fort det gick. Faktum är att jag pga av detta fick en mycket bättre simteknik. Dock hade jag koll på två-takts andning.

Jag har haft stora problem med just detta. Jag fick också höra att jag inte andades ut ordentligt men jag försökte verkligen... och för mig var det inte det som var problemet. Problemet för mig var jag jag hade "för bra" teknik med armarna kanske i kombin

Fast sämre greppet i vattnet kommer väl att bita en i ändan tillslut?

Jag kämpar varje pass med de teknikmissarna jag lärt in från början...

Total Immersion skolan om andning:
http://archive.totalimmersion.net/2005articles/february/breathing.html ger kanske några bra tips.

Jo vartefter att jag blir bättre så kommer jag att köra bästa tänkbara grepp. Men det var något som släppte psykiskt när jag slappade lite. Men när jag kör kortare sträckor så fuskar jag inte med greppet... 25-100 meter...

Nu börjar jag t.o.m. få ordning

Ett tips på crawlkursen som hjälpte mig väldigt mycket var att andas mer med magen istället för uppe i bröstet om ni förstår vad jag menar.
För mig gjorde det skillnaden att ena stunden kämpa efter syre och sedan plötsligt kunna simma längd efter längd u

Inga direkta nyheter för simmare, men senaste tiden har jag börjat köra 5,7, och 9-takt för att träna andhållingen. Det känns fruktansvärt jobbigt i början men man vänjer sig! Tillslut känns det som man kan trycka på på 5-takt och har hur mycket luft som