Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningCrawl och andning!
You need to log in to create posts and topics.

Sakta ut genom näsan på andra och tredje armtaget är min melodi när jag inte kör fart!
På det första spottar man ut vattnet som man ofelaktigt fyller munnen med vid andningen!

Angående benens syreförbrukning: Jag har hört mer än en gång att benen drar ungefär 70 procent av kroppens syre när de används, vilket ju är ungefär i stil med siffrorna i den här tråden.

Långdistanssimmare använder nästan inte benen alls. Men de som or

Det var väl hans stora fötter som gjorde det 😉

Håller definitiv med de föregående i tråden. det är oehört viktigt att blåsa ut luften under vattnet, och då gärna genom näsan för att ha munnen fri att andas in igenom.
Det är ofta andningen som ställer till det även när man blivit något bättre och vill

Tack snälla ni för alla tips!!! Med tanke på att jag inte hinner simma så långt i dagsläget utan att behöva sluta upp för att få andas, kan det då vara bra att skaffa en snorkel och simma med den för att lära simtekniken och slippa bli hindrad av att jag

Jag hade samma problem och började simma med dolme, då kunde jag plötsligt simma "hur långt som helst" (nåja, det kändes som så iaf 😉 ).

Jo, vi kör också med dolme på lektionerna ibland, men pga att jag inte får in andningen så blir det också jobbigt, men lite lättare blir det så klart i och med att man inte jobbar med benen! Antar att det bara är träna, träna och träna som gäller. Har lit

Testa med snorkel om du har tillgång till det. Det kan vara bra teknikhjälp.

teknikhjälp tror jag ju på att det är, men hjälper det verkligen andningen?

Om man får in rytm och teknik i simningen har man lättare att koncentrera sig på andningen sen.