Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCX, skivbroms eller inte?
You need to log in to create posts and topics.

Lättare att meka med? Möjligen om man gillar oljesöl.

Cantilever om du vill kunna köra landsväg i klunga. Jag vill inte vara i närheten av någon som kan producera snurrande lungpunkteringsredskap genom att gå på hjul.

Än så länge är en övervägande majoritet av skivbromsarna för cyklar med bockstyre mekaniska så oljesölet är frivilligt. Men så särskilt söliga tycker jag inte att skivbromsarna på MTBn är heller. De mest bara fungerar.

Sen är det frivilligt att tycka om

De är inte tillåtna i linjelopp och efter ett par olyckor så lär nog reglerna att stramas åt på fler håll.

Inte än. Men på motionärsnivå lär de bli rätt vanliga i och med Shimanos hydrauliska 105-grupp. Köper man en CX så är de tillåtna att tävla med där och sedan den kanske följer med ut på en landsvägsrunda eller två som omväxling.

Någon särskild olycka du

En av mina bästa kompisar har varit med om det. Som tur är så klarade alla sig, men det f.d. hjulet är inget man vill vara i närheten av.

Jag förstår fortfarande inte vad det är du menar skulle hända. Du får det att låta som att skivan far iväg som en kaststjärna.

Det var exakt samma trams innan man fick köra cx med skivbroms och nu ser man resultatet - exakt inga problem alls. Man får naturligtvis köra med vilka bromsar man vill men att försöka hävda att skivbromsar skulle vara farligt är inte sant.

Skivan far inte iväg, men den fungerar ungefär som en fräs på den andra cyklistens hjul och skär av ekrarna och det går fort! Jag vill inte ha någon av de kapade ekrarna i min kropp.

Går det inte att slipa till ytterkanten på skivan så den inte är så vass då?

jag skulle inte ville har en annan cyklister så nära mig att min skivbroms kan rör deras ekrarna....