Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel-, bilist-, fotgängarproblem …
You need to log in to create posts and topics.

I samband med ett projekt som jag arbetar med i skolan bad jag om uppslag här på FunBeat och fick en oväntad boll i knät av Per Elmsäter. Cyklar i stockholms innerstad och kollitionen med det redan ettablerade gatunätet.

Problemet är att få trafiken för

Bra tråd Daniel

Vill bara förklara lite vad jag menade. Du har liksom tolkat det tvärtom. Bilar behöver inte sänka sin fart för andra fordon än bilar. Cyklister ska inte färdas på gatan utan på cykel/gångbana. Således måste vi hela tiden sänka vår fart f

Det vore ju klockrent med en mittrefug för cyklar. Men vad gör man på de andra vägarna där det inte går? En klar majoritet av stockholms gator klara inte en sådan ombyggnad. De är för små helt enkelt. Ska man ha cykelhuvudleder då?

Jag vet att man borde

Missförtså bara inte ordet refug. Det får ju inte vara skarpa trottoarkanter för det kommer att fälla många cyklar. Man måste ju kunna ta sig upp och ned var som helst. Kanske nån mjuk gatsten.

Visst är det 30 km/timmen inne i stan nuförtiden sånär som

Ja problemet med cykelbanor är inte helt enkelt att lösa. Däremot tror jag inte att lösningen ligger i att ha cyklisterna i mitten av vägen. Kanske i en stad där det inte finns bilar, men inte annars.

De ställen där cykelbanan går från kanten och sedan

Man kanske måste fråga sig om det är nödvändigt att dra på som tokar i själva innerstan också. Bilar sänker ju hastigheten från 70-90 km/h till 50-30 km/h, varför ska då inte cykeln sänka hastigheten till ca 20 km/h? Ska cykeln få köra fort för att den är

Om jag kunde cykla med 20 km/timmen inne i stan skulle jag vara mer än nöjd.
Vadå dra på som tokar. Det är inte farten det är fel på det är trafiksituatioen. Dvs cyklisterna kör för fort där det är för trångt. Sen orkar de flesta inte sakta in när de väl

Det kan nog stämma 🙂

Vad tror du om kringled/huvudled idén?

Vad tror ni andra om kringled/huvudled idén?

Ska man tidbergänsa den? Majoriteten av de som cyklar gör det ju under rusningstid.

"Ska man skapa särskilda cykelmotorvägar genom stan där man inte behöver fundera på annan trafik? "

Jaa, min gamla vision! Planfria korsningar och tak. Det kan inte kosta mer än Södra Länken.

Utmed E4 söderut från Stockholm har man byggt fina cykelbanor

Bilister får ju faktiskt också väja för gående med eller utan barnvagnar, på sina ställen ... Gående antas nämligen sakna omdöme och förstånd då de innefattar både barn och förståndshandikappade, senila m m ... Konstigt nog följer detta inte med när de sä