Quote from Urban Nilsson on 12 September 2006, 10:02Förr var ju cyklar ansedda som fordon, sedan ca 70-talet som något mellanting mellan fotgängare och fordon. Nu är det fordon igen.
Jag tycker att man ska betrakta cykeln som fordon och ha samma rättigheter/skyldigheter som en bil.
Förr var ju cyklar ansedda som fordon, sedan ca 70-talet som något mellanting mellan fotgängare och fordon. Nu är det fordon igen.
Jag tycker att man ska betrakta cykeln som fordon och ha samma rättigheter/skyldigheter som en bil.
Quote from Urban Nilsson on 12 September 2006, 10:08Per Eriksson: Jag tänkte mera på att använda mig av existerande vägnät och bara bygga om lite. Målet är stora händelser med små medel.
Per Eriksson: Jag tänkte mera på att använda mig av existerande vägnät och bara bygga om lite. Målet är stora händelser med små medel.
Quote from Fredrik Närenfors on 12 September 2006, 12:54Lingling skriver " Bilister får ju faktiskt också väja för gående med eller utan barnvagnar, på sina ställen"
Jo på övergångsställen och om dom oförhappandes kastar sig ut i gatan, vilket inte händer särskilt ofta. En cyklist kan få väja ungefär var 10-2
Lingling skriver " Bilister får ju faktiskt också väja för gående med eller utan barnvagnar, på sina ställen"
Jo på övergångsställen och om dom oförhappandes kastar sig ut i gatan, vilket inte händer särskilt ofta. En cyklist kan få väja ungefär var 10-2
Quote from Funbeat user on 12 September 2006, 13:30Jo, där det finns trottoarer/gångbanor, men gående går ju ibland i kanten av körbanan (som då många bilister verkar tro sig ha ensamrätt till, precis som en del fotgängare ...).
(Och nej jag är ingen vän av gående på cykelbanor).
Konstiga är att cyklister
Jo, där det finns trottoarer/gångbanor, men gående går ju ibland i kanten av körbanan (som då många bilister verkar tro sig ha ensamrätt till, precis som en del fotgängare ...).
(Och nej jag är ingen vän av gående på cykelbanor).
Konstiga är att cyklister
Quote from Fredrik Närenfors on 12 September 2006, 13:57Finns inga körbanor man kan gå i kanten av inne i stan.
Finns inga körbanor man kan gå i kanten av inne i stan.
Quote from Urban Nilsson on 12 September 2006, 14:58Borde man göra det olagligt att gå på cykelbanan?
Jag tror inte man kan göra ett sådant förbud möjligt utan att styra upp cykellederna i innerstan ordentligt. Bilar gillar inte cyklar och vise versa. Låt dem då få var sin väg under rusningstid.
Borde man göra det olagligt att gå på cykelbanan?
Jag tror inte man kan göra ett sådant förbud möjligt utan att styra upp cykellederna i innerstan ordentligt. Bilar gillar inte cyklar och vise versa. Låt dem då få var sin väg under rusningstid.
Quote from Fredrik Närenfors on 12 September 2006, 15:04Per Eriksson skrev
"Jaa, min gamla vision! Planfria korsningar och tak. Det kan inte kosta mer än Södra Länken."Egentligen är det det här vi borde snacka om. Hur mycket får det kosta och varför. Mycket snack är det hos alla partierna och alla vill ha mi
Per Eriksson skrev
"Jaa, min gamla vision! Planfria korsningar och tak. Det kan inte kosta mer än Södra Länken."
Egentligen är det det här vi borde snacka om. Hur mycket får det kosta och varför. Mycket snack är det hos alla partierna och alla vill ha mi
Quote from Bertil Nolheim on 12 September 2006, 16:39Jag tycker att de flesta satsningar på bättre säkerhet för cyklister gäller de som cyklar korta sträckor i lågt tempo. har läst att cykelbanor är byggda för en snitthastighet på 12-16 km/h.
Ofta är det så att man som snabb cyklist hellre kör på vägen än p
Jag tycker att de flesta satsningar på bättre säkerhet för cyklister gäller de som cyklar korta sträckor i lågt tempo. har läst att cykelbanor är byggda för en snitthastighet på 12-16 km/h.
Ofta är det så att man som snabb cyklist hellre kör på vägen än p
Quote from mårten jansson on 12 September 2006, 16:52cykelstilen för en äldre som cyklar till sin dotter en söndagseftermiddag och en cyklist som ska till arbetet är ju väldigt olika... Så dom ska nog inte beblandas heller. Sant som sagt.
cykelstilen för en äldre som cyklar till sin dotter en söndagseftermiddag och en cyklist som ska till arbetet är ju väldigt olika... Så dom ska nog inte beblandas heller. Sant som sagt.
Quote from Urban Nilsson on 12 September 2006, 18:14Så minst tre leder för cyklar, en för fotgängare, en för löpare, en för personbilar och en för tungtrafik. Gärna genom gamlastan.
Så minst tre leder för cyklar, en för fotgängare, en för löpare, en för personbilar och en för tungtrafik. Gärna genom gamlastan.