Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel-, bilist-, fotgängarproblem …
You need to log in to create posts and topics.

Förr var ju cyklar ansedda som fordon, sedan ca 70-talet som något mellanting mellan fotgängare och fordon. Nu är det fordon igen.

Jag tycker att man ska betrakta cykeln som fordon och ha samma rättigheter/skyldigheter som en bil.

Per Eriksson: Jag tänkte mera på att använda mig av existerande vägnät och bara bygga om lite. Målet är stora händelser med små medel.

Lingling skriver " Bilister får ju faktiskt också väja för gående med eller utan barnvagnar, på sina ställen"

Jo på övergångsställen och om dom oförhappandes kastar sig ut i gatan, vilket inte händer särskilt ofta. En cyklist kan få väja ungefär var 10-2

Jo, där det finns trottoarer/gångbanor, men gående går ju ibland i kanten av körbanan (som då många bilister verkar tro sig ha ensamrätt till, precis som en del fotgängare ...).
(Och nej jag är ingen vän av gående på cykelbanor).
Konstiga är att cyklister

Finns inga körbanor man kan gå i kanten av inne i stan.

Borde man göra det olagligt att gå på cykelbanan?

Jag tror inte man kan göra ett sådant förbud möjligt utan att styra upp cykellederna i innerstan ordentligt. Bilar gillar inte cyklar och vise versa. Låt dem då få var sin väg under rusningstid.

Per Eriksson skrev
"Jaa, min gamla vision! Planfria korsningar och tak. Det kan inte kosta mer än Södra Länken."

Egentligen är det det här vi borde snacka om. Hur mycket får det kosta och varför. Mycket snack är det hos alla partierna och alla vill ha mi

Jag tycker att de flesta satsningar på bättre säkerhet för cyklister gäller de som cyklar korta sträckor i lågt tempo. har läst att cykelbanor är byggda för en snitthastighet på 12-16 km/h.
Ofta är det så att man som snabb cyklist hellre kör på vägen än p

cykelstilen för en äldre som cyklar till sin dotter en söndagseftermiddag och en cyklist som ska till arbetet är ju väldigt olika... Så dom ska nog inte beblandas heller. Sant som sagt.

Så minst tre leder för cyklar, en för fotgängare, en för löpare, en för personbilar och en för tungtrafik. Gärna genom gamlastan.