Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel i takställ
You need to log in to create posts and topics.

Min sambo har frågat runt på olika stället hurvida det är bra takställ är för att frakta cyklar med carbonramar på. Svaren är lika många som ställerna han har varit inne på.

hur är det? Tar cykeln skada av stå på taket? Ska man ha ett ställ där man tar

Jag som precis lagt beställning på takställ och en Thule cykelställsgrej! En sådan man ställer hela cykeln på med båda hjulen påmonterade. På den sitter en fästarm man vänder upp och spänner åt kring ramstolpen bakom framhjulet.

Vad jag förstått på cykel

Vi kör med cyklarna på taket för det är mest praktiskt. Fast jag får ha med mig en liten trappstege i bagaget för att kunna lyfta...

Jag kör med dubbla Thule-ställ på taket. På båda tar man loss framhjulet för att sätta fast cyklarna. Racern har carbonram.
Jag tycker det funkar jättebra och de sitter väldigt stabilt dock tänker jag på att det inte ska för stora sidokrafter, t.ex. när m

Jag har 4 thule-ställ på taket...

BILD:http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08670000-08679999/500x375/8674590.jpg

Så klart man ska använda takställ.

Men...................

Man ska passa sig jävligt noga för de där bägge hjulen sitter kvar och man fäster cykeln med ett grepp om ramen. Det kan skada en fin cykel mer än bara nötningsskador.

I manualen till min Klein

Håller med om att det är lite klurigt att veta exakt hur hårt trycket blir mot ramen när man spänner stabiliseringsarmen mot diagonalröret. Men jag har läst i en tråd på Happy att de ställ där man inte tar bort något hjul är skonsammare mot cykeln för att

Måste vara riktigt dåliga konstruktioner om man måste dra åt så hårt att ramar går sönder för att de skall sitta kvar och ha stöd.

Låter ruggigt det Per säger om vind som tar tag och knäcker ramar. Det kanske borde vara dubbla fästpunkter?

Man kan inte rekommendera en Orbea Diva om de inte ens går att transportera.

Nu har du "skitit i det blå skåpet" David! Håna aldrig en Diva - då får du Silva efter dig... 😉