Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel VS Löpning?
You need to log in to create posts and topics.

Kan man översätt prestationer i löpning och cykel?
Om jag exempelvis kan springa milen på 1 timme, vilken snitthastighet kan jag då förvänta mig att jag kan cykla ex 5 eller 10 mil på?

Förstår att det är många faktorer som spelar in, typ väder och vind o

Helt omöjligt att jämföra tyvärr! Du får helt enkelt skaffa dig egna erfarenheter i den gren du undrar om resultatet.

Det finns säkert personer som är lika "bra" på båda. Men för mig och många andra är det helt olika saker.

Går ej att jämföra så. Vet många snabba löpare som är superlångsamma cyklister. Och tvärtom. Dessutom beror det ju på vilken cykel man har, ensam vs klunga, väder-vind, banprofil mm. Cykel är mycket mer beroende av yttre omständigheter jämfört med löpning

"Ansträngningsmässigt" lär 5 minuters tempo på löpningen motsvara att snitta 30 km/h på cykeln. Du springer inte i 5 minuters tempo om du inte har tränat lite i alla fall. Likaså med cyklingen. Det krävs lite träning innan du kan hålla ett snitt runt 30 k

Michael... hur tänker du nu? 5min/km vs 30km/h... hur länge? Hur långt? Som tidigare skrivits, helt omöjligt att jämföra... dumt att ens försöka. Har du fog för ditt inlägg så länka gärna 🙂

Håller med Michael.
Som man frågar får man svar. En oprecis fråga ger ett rätt så oprecis svar och då tycker jag att Michael erfarenhet stämmer.
Sen behöver man inte fog för allt.
Det kan få vara lite ofog 😉

Självklart kan man göra en sådan jämförelse. Och lika självklart är det att den inte kommer vara precis. Och kanske, men bara kanske är 5/min tempo och 30 km/h ett sådant värde. Bara för att det inte stämmer in på mig till 100% så behöver det inte vara fe

Nu är ju inte det här exakt det TS efterfrågar med det ger ett generellt svar.

Här kommer min högst personliga tanke om detta med hastighet när man cyklar Vs. Löpning och då mot VR (30mil) och milen. Och redan där faller ju mitt resunumang. Ett långlopp

svårt att jämföra bara kommit massa meningslösa spekulationer här