Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykel VS Löpning?
You need to log in to create posts and topics.

No comments!

Ja, jag skulle nog kunna kapa rejält på VR tiden.
Jag körde i princip solo hela vägen.
Vi får se om det blir något mer försök i framtiden. Då ska jag träna klungkörning innan.

För att vara lite mer vetenskaplig kanske det är bättre vad gäller cykel att jämföra watt mot tiden på en viss löpsträcka
Tex Jämföra Ftp-värde med miltiden.
Då skulle jag säga att ftp på 185-200 watt motsvarar ung 50min på milen.

(ftp = Functional thre

200 watt i cykling ger ungefär samma fart för alla cyklister. Lite mindre förstås för den som är stor, fångar mycket vind genom att sitta dåligt på cykeln, eller väger mycket. Och kroppen behöver inte producera så mycket mer än pedalkraft

200 watt i löpn

Dubbelpost

Anders, att man använder kraftmätning vid cykling är dels för att man kan men också för att de yttre förhållandena påverkar just farten så mycket. Tvärtemot vad du säger är det ju så att beroende på uppför eller nedför motvind eller medvind ojämn eller jä

Christer, det jag försökte skriva var att en viss effekt i cykling ger ungefär samma fart för alla cyklister - givet samma läge. Visst, vind o lutning tar lite olika beroende på vikt o kropp, men variationen är liten jämfört med i löpning.

Som "Cyklist" känns det som det krävs runt 250 ftp watt för att klara 50min på milen 🙁

Ja Anders jag läste nog ditt inlägg lite fel men om vi förutsätter att man springer på platten och tränar både cykling och löpning varje vecka tror jag att ovanstående siffror stämmer hyfsat bra. Men är man tex cyklist dvs nästan bara tränar cykling så bl

Har cyklat sub 8 och tycker själv jag är en hygglig cyklist 🙂 Bestämde mig för ett drygt år sedan att springa Göteborgsvarvet från att vara fullkomlig ickelöpare. Fick börja kämpa med 3 km och träningsvärk i 3-4 dagar, sedan komma under timman på milen.