Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelbana eller bilväg??
You need to log in to create posts and topics.

Jag var ute och cyklade häromdagen när både gångare och bilister skrek och hystade med näven åt mig. Den första var en gångare som gick på gång/cykelbana som jag körde om med en hastighet av ca: 30 km/h. Jag hade ringt på min ringklocka flera gånger för a

Alltid på vägen med racer.

Cykeln är ett fordon.

När jag tränar blir det alltid på vägen. Det går ju trots allt fort så det känns som man hör bättre hemma på vägen än på cykelbanor.

Att göra rätt har väldigt lite att göra med hur man minimerar folks skrikande. Men bilar, som väger rätt mkt, är iaf lättare att förutse när det gäller linjeval än genomsnittlig person på gång/cykel-bana.

Känns som det här blir bara mer vanligt och aktuellt, "inga gillar cyklister förutom cyklister"

Är man på vägen så tutas det är man på cykelbanor så gnäller hundägare, barnägare och fotgängare för att man kör fort.

Cyklister är 2010 talets skateboardåk

På 50-talet fick svarta i USA inte åka samma buss som vit. Börjar likna samma apartheid för cyklister.

Cykeln är ett fordon och har all rätt att vara på vägen. Cykeln ska aldrig blandas med gående.

Jag har aldrig upplevt att bilister inte tycker det är okej att man cyklar på vägen, så länge man cyklar tydligt och inte vinglar runt eller stör trafiken på annat sätt. (Eh, trots att jag vid ett tillfälle befunnit mig på en väg där det plötsligt dök upp

Vare sig du är på cykelbana eller vägbana så är du trafikant så som fotgängare, cyklister eller bilister. Alla skall ta hänsyn till varandra. Sen kan ju inte alla det... Jag kör på väg snabbare än 15 km/h. Lekfordon (barnelbilar m.m.) skall användas på tr

Vägtrafikförordningen, kapitel 3:

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock
inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna
om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II
skall vid fä