Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelbana eller bilväg??
You need to log in to create posts and topics.

Det här påminner ju om tråden jag startade för en månad sedan. Jag tror den allmänna slutsatsen där var, i sann Madagascar Skipper-anda, "smile and wave boys, smile and wave" (och lär er karate!).

Trafikförordningen är ju väldigt tydlig och lämnar egentligen inget utrymme för tolkning. Cykel ska framföras på cykelbana. Enda undantaget är om färdmålet, alltså dit man är på väg, ligger på en sådan plats att det är lämpligare att cykla på vägen.

Den

Den lämpligaste färdvägen är den som är försedd med skyltar som leder till målet.

Det gör sällan cykelbanan. Alltså, den vanliga vägen eftersom det finns skyltar.

Det är ingen mer än jag själv som vet vart jag är på väg när jag är ute och tränar, alltså kan jag välja vägbanan eftersom "det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge".

Emil: Så är det. Den/de som anser att du gör fel då har bevisbördan att bevisa att det inte är lämpligare...

Och om cykelbanan är ofarbar pga hinder, den är uppgrävd eller oplogad på vintern. Ska vi flyga förbi med cykeln på ryggen?

Se till att alltid ha färdmålet så att det blir lämpligare att cykla på vägen. Sätt färdmålet i vägkanten vid sidolinjerna. Det är inte många cykelbanor som går hela vägen dit utan det blir alltid lämpligast att cykla på vägbanan. När du nått ditt färdmål

Haha, ja, eftersom färdmålet är landsvägscykling, inte cykelbanecykling, så är vägen målet i sig. Lysande Anders!

Men Bruse, det vet du väl, där kliver vi av och leder cykeln i ett par hundra meter. "För din säkerhet led cykeln" som det så vackert står på skyltarna.

Eller leda cykeln 8 km från jobbet och hem på vägen då såklart.