Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 11:27Mitt färdmål är alltid nästa korsning men jag är en jäkel på att planera om mina färdmål, jag ändrar mig stup i kvarten! 🙂
Mitt färdmål är alltid nästa korsning men jag är en jäkel på att planera om mina färdmål, jag ändrar mig stup i kvarten! 🙂
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 11:59Mesta tiden befinner man ju sig (jag åtminstone) utanför samhällena. Start och stop går inne i samhället, så jag brukar hålla mig till cykelbanorna där och se det som uppvärmning resp. "nedtrampning". Undantaget är huvudgatan genom Älmhult, som är sällsyn
Mesta tiden befinner man ju sig (jag åtminstone) utanför samhällena. Start och stop går inne i samhället, så jag brukar hålla mig till cykelbanorna där och se det som uppvärmning resp. "nedtrampning". Undantaget är huvudgatan genom Älmhult, som är sällsyn
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 12:22Just att lämpligheten är det centrala.
Om det på cykelbanan på väg till målet finns farliga partier, besvärande medtrafikanter, dålig skyltning etc så är det ju lämpligare att färdas där man anser att dessa olämpligheter inte finns (och man själv inte bl
Just att lämpligheten är det centrala.
Om det på cykelbanan på väg till målet finns farliga partier, besvärande medtrafikanter, dålig skyltning etc så är det ju lämpligare att färdas där man anser att dessa olämpligheter inte finns (och man själv inte bl
Quote from Rasmus Olsson on 16 August 2010, 12:23Cykeln är fortfarande ett fordon. Förstår inte varför den ska särbehandlas.
Cykeln är fortfarande ett fordon. Förstår inte varför den ska särbehandlas.
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 12:36Eller gående som tänker gå om gående genom att ta ett steg ut på cykel banan UTAN att se sig om 3-5m framför mig som kommer i ca 30km/h vid northull. och möte med annan cyklist...det var inte långt ifrån att smälla kan jag säga...hojta till kraft fullt oc
Eller gående som tänker gå om gående genom att ta ett steg ut på cykel banan UTAN att se sig om 3-5m framför mig som kommer i ca 30km/h vid northull. och möte med annan cyklist...det var inte långt ifrån att smälla kan jag säga...hojta till kraft fullt oc
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 13:13Bruse: Att cykeln är ett fordon saknar helt relevans. Olika fordon har olika regler i trafiken. Vissa fordon får inte framföras på motorväg, tex traktor. Det finns även vägar där motorfordonstrafik är förbjuden men fordonet cykel är tillåtet, jag tror du
Bruse: Att cykeln är ett fordon saknar helt relevans. Olika fordon har olika regler i trafiken. Vissa fordon får inte framföras på motorväg, tex traktor. Det finns även vägar där motorfordonstrafik är förbjuden men fordonet cykel är tillåtet, jag tror du
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 13:16Men undantaget gäller också.
>Ja, och färdmålets läge ligger på vägen. Inte i ett villaområde eller köpcentra.
Men undantaget gäller också.
>Ja, och färdmålets läge ligger på vägen. Inte i ett villaområde eller köpcentra.
Quote from Funbeat user on 16 August 2010, 13:21>Ja, och färdmålets läge ligger på vägen. Inte i ett villaområde eller köpcentra.
Frågan är om det skulle hålla i rätten? Om det nu skulle gå så långt alltså.
>Ja, och färdmålets läge ligger på vägen. Inte i ett villaområde eller köpcentra.
Frågan är om det skulle hålla i rätten? Om det nu skulle gå så långt alltså.
Quote from ellen olsson on 16 August 2010, 13:24Enligt svensk rättspraxis så ligger bevisbördan på den part som anser att du brutit mot lagen. Med tanke på att färdmålets läge är okänt för den/de så har de en ganska svår uppgift.
Enligt svensk rättspraxis så ligger bevisbördan på den part som anser att du brutit mot lagen. Med tanke på att färdmålets läge är okänt för den/de så har de en ganska svår uppgift.
Quote from Camilla Höög on 16 August 2010, 13:24Regeln är "solklar":
Cykel ska använda cykelbana, men kan använda vägbanan om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Regeln är "solklar":
Cykel ska använda cykelbana, men kan använda vägbanan om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.