Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelcrash under Halvvättern
You need to log in to create posts and topics.

Igår var jag med om min första cykelolycka. När det var 44 km kvar till mål under Halvvättern bestämde sig en man att korsa vägbanan utan att se sig för. Jag låg längst bak i en klunga på 15-20 pers i 35-40 knyck när han gick ut framför mig.

Två sekunder

Ska vi gå på trafikregler så ska alla fordonsförare både titta ordenligt och visa tecken innan de gör en sidoförflyttning. I täta klungor är det extremt viktigt.

Den som inte gör det på träningarna när jag leder får en skarp tillsägelse.

Eftersom du ha

Ja, motionslopp är farliga och du kan kanske få ut din självrisk.

Kan nog alltid bli diskussion om skuld och ansvar när det är tight och går fort. Även jag råkade illa ut på liknande sätt igår när den som låg främst missade en växling i en uppförsbacke. Tur att det var under värsta regnskuren, regnkläderna skyddade och

Från Vätternrundans hemsida:
-----
Kollektiv försäkring
Varje deltagare åker på egen risk, men en kollektiv olycksfalls- och ansvarsförsäkring tecknas av Vätternrundan via Svenska Cykelförbundet och Folksam som omfattar samtliga anmälda deltagare.
För mer

Den gäller personskador.

På egen risk? Finns det stöd i trafikförordningen för det? Självklart är den som är vållande ersättningsskyldig.

Kan du inte leta fram några domar som rör motionslopp?

Är motionslopp undantagna från trafikförordningen?

Nope, men jag skulle vilja se någon dom där de utreder ansvarsfrågan i en klungkrasch.