Quote from Rasmus Olsson on 11 June 2012, 12:11Det är inte alla olyckor som går till tingsrätter. Många klarar upp i samförstånd eller via försäkringsbolag.
Det är inte alla olyckor som går till tingsrätter. Många klarar upp i samförstånd eller via försäkringsbolag.
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 12:15Ja, lycka till.
Ja, lycka till.
Quote from Jonny Persson on 11 June 2012, 12:18Om man ska utgå från trafikförordningen kan vi nog utgå från att den som körde bakifrån på är vållande på grund av för dåligt avstånd till framförvarande fordon. Tror jag.
Jag fick då inte ut någon ersättning när jag körde på tanten som i stället för at
Om man ska utgå från trafikförordningen kan vi nog utgå från att den som körde bakifrån på är vållande på grund av för dåligt avstånd till framförvarande fordon. Tror jag.
Jag fick då inte ut någon ersättning när jag körde på tanten som i stället för at
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 12:25Vad jag förstår av beskrivningen var väl detta ingen klungkrasch, utan en påkörning av en korsande fotgängare? Tyvärr brukar det väl vara svårt att få fotgängare fällda i det läget, i alla fall om de blir påkörda av en bil, eller har jag alldeles fel?
Hur
Vad jag förstår av beskrivningen var väl detta ingen klungkrasch, utan en påkörning av en korsande fotgängare? Tyvärr brukar det väl vara svårt att få fotgängare fällda i det läget, i alla fall om de blir påkörda av en bil, eller har jag alldeles fel?
Hur
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 12:35Saxade följande från NTF:
Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken. (7 kap 4 § Trafikförordningen)Förutsatt att det var en vanlig väg och det gick till som du beskrev, så har ju fotg
Saxade följande från NTF:
Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken. (7 kap 4 § Trafikförordningen)
Förutsatt att det var en vanlig väg och det gick till som du beskrev, så har ju fotg
Quote from Rasmus Olsson on 11 June 2012, 12:38Jasså, var det en såndär gådrummel? ja de är ju för jävliga. De är överallt.
Tomas, säger inte trafikförordningen att du på ett övergångsställe inte får gå ut utan att det kan ske utan fara? kan du inte leta upp det är du snäll åt oss?
Jasså, var det en såndär gådrummel? ja de är ju för jävliga. De är överallt.
Tomas, säger inte trafikförordningen att du på ett övergångsställe inte får gå ut utan att det kan ske utan fara? kan du inte leta upp det är du snäll åt oss?
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 12:39Som sagt så tror jag att du ska vara glad om du får självrisken.
Som sagt så tror jag att du ska vara glad om du får självrisken.
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 12:46Vilken tur att jag fortfarande hade fliken öppen...
Men, det är lite svårt att tolka vad det egentligen innebär:4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångss
Vilken tur att jag fortfarande hade fliken öppen...
Men, det är lite svårt att tolka vad det egentligen innebär:
4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångss
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 13:15Jag är också oklar över vad som egentligen hände, om det ens var en gående eller en cyklist. Men är det mellan cyklister på tävlingen är det nog att försöka med samförstånd och annars lägga ner. Man får visserligen inte svänga ut hur som helst, men man sk
Jag är också oklar över vad som egentligen hände, om det ens var en gående eller en cyklist. Men är det mellan cyklister på tävlingen är det nog att försöka med samförstånd och annars lägga ner. Man får visserligen inte svänga ut hur som helst, men man sk
Quote from Funbeat user on 11 June 2012, 13:28Kan vara värt att lusläsa villkoren i din hemförsäkring, avsnitt olycksfall och/eller ansvar. Ansvarsdelen kan vara intressant i gångtrafikantens hemförsäkring.
Jag vurpade under träning 2010 och min hemförsäkring i Trygg-Hansa täckte samma skada på min
Kan vara värt att lusläsa villkoren i din hemförsäkring, avsnitt olycksfall och/eller ansvar. Ansvarsdelen kan vara intressant i gångtrafikantens hemförsäkring.
Jag vurpade under träning 2010 och min hemförsäkring i Trygg-Hansa täckte samma skada på min