Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelcrash under Halvvättern
You need to log in to create posts and topics.

Fordonsförare har ett ansvar mot fotgängare och fordon har väjningsplikt. Enligt trafikverket ska en cykel - om den framförs bland gående - iakta försiktighet och inte framföras snabbare än gånghastighet. Sen kan man ju tycka vad man vill om moralen men d

har TS vid olyckstillfället framfört sin cykel "bland gående"? svar Nej

får gående lulla ut på vägen hur som helst? svar Nej

Byt ut cykel mot bil i resonemanget. Det är inte givet att det är okej att köra på fotgängare. Hade vägen varit avlyst är det en annan sak.

det är inte okej att köra på någon om man har möjlighet att stanna

det är inte relevant att byta bil mot cykel i resonemanget för bilen är ett motordrivet fordon med trafikförsäkringsplikt vilket innebär att bilens trafikförsärkning måste ersätta eventue

Det är väl inte trafikförsäkringen som sätter vilka regler som man har att följa?

"Framförs bland gående" syftar inte på närhelst någon får för sig att korsa en väg som inte är avsedd för gående. Det låter som att du talar om gårdsgator och gågator. Annars skulle 6km/h vara maxhastighet, för alla fordon, i hela landet.

Jag pratar och tycker ingenting. Tvivlar på att TS får rätt eftersom det vore ologiskt, det är det enda. Vårdslöshet i trafik.

Per, hur kan du ställa den frågan?
Jag skrev tämligen tydligt "att bilens trafikförsäkrning måste ersätta eventuella skador på gångaren även om bilisten kört helt i enlighet med alla trafikregler".
Alltså är det inte trafikförsäkringen som "sätter regler

Utan trafikförsäkring kan det bli dyrt om man är vållande

Nej, jag tror inte heller att TS får rätt, så långt håller jag med. Jag kan inte se att någon av parterna har agerat rätt formellt.