Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 17:04Lugn, så illa är det inte. I kollision mellan cykel och fotgängare, liksom mellan två cyklister, görs en s.k. culpa bedömning, alltså en bedömning av de inblandades agerande i avsikt att komma fram till vårdslöshet hos någon eller båda. Som cyklist blir d
Lugn, så illa är det inte. I kollision mellan cykel och fotgängare, liksom mellan två cyklister, görs en s.k. culpa bedömning, alltså en bedömning av de inblandades agerande i avsikt att komma fram till vårdslöshet hos någon eller båda. Som cyklist blir d
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 17:46Man blir inte ens per automatisk skyldig för att man kör bil. Min man blev påkörd av en cyklist (rände rätt in i sidan på bilen, körde mot väjningsplikt) och cyklisten blev "dömd" vållande av försäkringsbolagen och fick stå för kostnaderna. Dubbelt trist
Man blir inte ens per automatisk skyldig för att man kör bil. Min man blev påkörd av en cyklist (rände rätt in i sidan på bilen, körde mot väjningsplikt) och cyklisten blev "dömd" vållande av försäkringsbolagen och fick stå för kostnaderna. Dubbelt trist
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 18:50Nej, alla är inte väjningspliktiga mot gående, vad får du det ifrån? Övergångsställen är ett speciallfall. Gående _får_ t.ex använda cykelväg, men ska lämna företräde för cyklister.
Nej, alla är inte väjningspliktiga mot gående, vad får du det ifrån? Övergångsställen är ett speciallfall. Gående _får_ t.ex använda cykelväg, men ska lämna företräde för cyklister.
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 20:24"Om du däremot hoppar av och leder din cykel över vägen räknas du som gående och då har alla fordonsförare väjningsplikt mot dig.
http://www.cykelaffaren.se/trafikregler.php"
Kan inte tolka denna text på annat sätt än som jag skrev. Texten kommer alltså
"Om du däremot hoppar av och leder din cykel över vägen räknas du som gående och då har alla fordonsförare väjningsplikt mot dig.
http://www.cykelaffaren.se/trafikregler.php"
Kan inte tolka denna text på annat sätt än som jag skrev. Texten kommer alltså
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 20:28Fast du missar att det står under rubriken övergångsställe.
Fast du missar att det står under rubriken övergångsställe.
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 20:35Ok då är jag med. Det är ju däremot en självklarhet anser jag. Nu var ju inte trådskaparens olycka på ett övergångsställe vad jag förstått så det känns som irrelevant info i sammanhanget
Ok då är jag med. Det är ju däremot en självklarhet anser jag. Nu var ju inte trådskaparens olycka på ett övergångsställe vad jag förstått så det känns som irrelevant info i sammanhanget
Quote from Funbeat user on 16 June 2012, 23:48Polisanmälan låter overkill, som nån sa tidigare: ring försäkringsbolaget och gör en anmälan samt lämna motpartens nummer så får de fixa det med hans bolag.
Vill de att du ska göra en anmälan så kommer de rekommendera detta.Polisanmälan leder oftast ing
Polisanmälan låter overkill, som nån sa tidigare: ring försäkringsbolaget och gör en anmälan samt lämna motpartens nummer så får de fixa det med hans bolag.
Vill de att du ska göra en anmälan så kommer de rekommendera detta.
Polisanmälan leder oftast ing
Quote from Funbeat user on 17 June 2012, 11:40En cykel räknas som fordon. Jag skulle inte bli förvånad om fotgängaren i det här fallet kan kräva skadestånd för sveda och värk.
En cykel räknas som fordon. Jag skulle inte bli förvånad om fotgängaren i det här fallet kan kräva skadestånd för sveda och värk.
Quote from Funbeat user on 17 June 2012, 12:13Klart att fotgängaren kan kräva skadestånd för både det ena och det andra, men det betyder inte att han har rätt till det. Fotgängaren måste bevisa att han har drabbats av en skada, att cyklisten var vårdslös och att hans skada har relevant samband med cy
Klart att fotgängaren kan kräva skadestånd för både det ena och det andra, men det betyder inte att han har rätt till det. Fotgängaren måste bevisa att han har drabbats av en skada, att cyklisten var vårdslös och att hans skada har relevant samband med cy
Quote from Funbeat user on 17 June 2012, 13:58"en cykel räknas som fordon"
Ja, och? Båda är trafikanter.
"en cykel räknas som fordon"
Ja, och? Båda är trafikanter.