Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelfientlig ledare i SvD 17/6
You need to log in to create posts and topics.

Jag har aldrig cyklat i Stockholm så jag vet inte hur det är. Men här i mina hoods i Göteborg byggdes en ny rondell förra våren. Det är 3 cykelöverfarter med en refug på varje. De har satt kantsten på alla överfarter!! För att komma till cykelbanan som le

Det är väl klart det är status att ha så mycket folk som möjligt i stan, men det måste ju vara RÄTT folk också.

Jaa just ja. De som markerar revir med pengar??

Varför ska inte cyklisterna hålla sig till trafikregler avseende fart, rödljus etc!?
Jag höll själv på att bli påkörd igår av en "färgblind" cyklist! Ibland verkar det som om de på två hjul inte vet att de lyder under samma regler som bilar!
Jag är inte f

Åh nej, inte en "alla cyklar mot rött"-brandfackla här också.... är så förbannat trött på diskussioner som utgår från sådana generaliseringar.

"Alla" cyklar inte mot rött - men det är en väldigt stor andel cyklister som gör det, så är det bara. Särskilt om man jämför med andelen bilister, där rödljuskörning trots allt är en allvarlig förseelse som jag ändå är förvånad över hur ofta jag ser.
Jag

En sak jag lagt märkte till är att på vissa ställen reagerar inte trafikljusen på cyklar. Man får stå och vänta tills det kommer en bil. Då slår det om direkt. Jag brukar inte cykla mot rött men i såna trafikljus har man ibland inget val.
Tro nu inte att

""Alla" cyklar inte mot rött - men det är en väldigt stor andel cyklister som gör det, så är det bara."

"Så är det bara." är ju ett argument så gott som något...

Det beror ju helt på vilka slutsatser man vill dra dra och framhäva och vad de är viktiga f

Min erfarenhet säger att cyklister uppfattas som de värsta trafikanterna i stan. Överlägset värst. Sen kan man säga att de som tycker så har fel för att det är inte alls alla cyklister som cyklar mot rött hela tiden. Men faktum kvarstår, gruppen cyklister

Rödljuskörning tror jag inte så mycket är ett säkerhetsproblem. De flesta kollar sig nog mer noga för när de kör mot rött än annars. Däremot kan det förstås vara ett stort irritationsmoment och orsaka tillbud.

Om man ser till cyklisten själv och andelen