Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelfientlig ledare i SvD 17/6
You need to log in to create posts and topics.

Att nu tycka att generaliseringar och dra-alla-över-en-kam-retoriken inte är okej är väl inte att argumentera för cyklisters förträfflighet?

Rödljuskörningar är en sak som alltid kommer upp... sen cyklar ju alla cyklister på trottoaren också. Det vet ju

Mattias K,
Utveckla gärna:
"Problemet har så pass många fler dimensioner än att det bara handlar om att "cyklister måste sköta sig bättre". Det är givetvis en del i det hela, men långt ifrån den enda."

Som jag ser det så får cyklisterna dåligt rykte för

Fredrik N:

Som jag tidigare skrev är jag väldigt trött den här debatten. Den sker på många ställen och är väldigt likvärdig. En god sammanfattning som jag kan skriva under på det mesta rörande finns här:
http://www.cyklistbloggen.se/2013/06/cyklisthat-i

Om en svart person stjäl så är alla svarta tjuvar - eller hur?

Fördomar och rasism har alltid drabbat de avvikande som svarta, judar, zigenare. Nu riktas hatet och det medvetna våldet mot cyklister. Vilka tycker ni vi ska lyncha imorgon, alla rödhåriga?

Jag noterar en inte förvånande ovilja/oförmåga att bidra till cyklisternas/trafikanternas väl.

Hat, fientlighet, integrationsproblematik, rasism, det medvetna våldet....jag vet bestämt vad vissa inte kommer göra den 10 december.

Vari ligger oviljan till bidra till cyklisternas/trafikanternas väl när jag vill belysa/anser att det finns fler dimensioner av problemet än det bara handlar om att cyklister ska "sköta sig"? Vari ligger oförmågan i att påpeka att även handlar om en till

"Vari ligger oförmågan i att påpeka att även handlar om en till viss del undermånlig infrastruktur, ont om plats, dålig samspel mellan alla trafikantslag, m.m.?"

Minns Lorrysketchen...."Men vi har ju ingen lookaaal".

Eftersom vi är många cyklister som k

Var har jag (eller någon annan som uttryckt sig här) sagt att "vi inte har någon lokal", eller att det är alla andras fel och inte cyklisterna?

Det är vanligtvis det som är skillnaden i retoriken mellan exempelvis bilister och cyklister. Bilistsidan hävd

Cyklisterna måste sköta sig bättre om de vill få bättre rykte, bli mer omtyckta. Blir cyklister mer omtyckta så ökar chansen att cyklisternas behov tillgodoses. Dåligt beteende bestraffas oftast, den enklaste vägen är att reglera bort störande trafikslag.

Vad är det som är svårt för en cyklist att stanna för rött ljus? Jag har iallafall inga problem med det, jag har iofs bromsar på min cykel.