Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelfientlig ledare i SvD 17/6
You need to log in to create posts and topics.

Libertarianen Fredrik N har på gamla dagar uppenbarligen gått och blivit kollektivistisk då han låter ett antal individer med helt klart olika förhållningssätt få en gemensam skuld för att de sitter på liknande fordonstyper. Mycket intressant. Lite som en

Bara en tokstolle skulle förneka att det finns grupper av människor, som t ex cyklister och bilister. Lika tokigt är det att förneka att det man gör som individ tillhörande dessa grupper smetas ut på gruppen.
För att vara tydlig i detta har jag ofta i trå

I vardagstrafik vilket jag tror den här tråden var ämnad att diskutera är cyklister ofta ett problem genom sitt ofta oförutsägbara beteende.
När jag färdas i trafik oavsett vilken roll jag är i för tillfället vill jag kunna planera och förutse skeenden fö

Möjligen kunde vi få det bättre för oss cyklister om vi fokuserade på det som var viktigt. Jag startade tråden för att jag blev häpen över hur en seriös tidning som SvD upplåter ledarsidan till, som jag uppfattar det, cykelfientlig propaganda. Tack till e

En fundering från en som cyklar mindre på ett år än många här gör på en vecka.

Jag är en ordningsam bilist.
Hyfsad cyklist på landet.
I staden blir det 2 horn som kommer fram.
Då kan jag utan tvekan trotsa Rödljus, enkelriktat, omkörning på felsida, gena

Jag har en högst ovetenskaplig känsla av att bilden av att cyklister är laglösa späs på ganska mycket av personer som oftast kör bil, tar fram cykeln lite på sommarhalvåret och då cyklar sådär laglöst som alla har hört att man gör på cykel.

Det är svårt

Vi kommer fort och på oväntade sätt.
Gående är lättare att se och förutse.
Bilister följer mer tydlig rörelse.

Jag tror tidig praktisk utbildning i hur man beter sig i trafiken skulle ha stor effekt. Då lär man sig rätt från början.

En sådan här borde finnas i alla städer:
http://www.helsingborg.se/Medborgare/Trafik-och-stadsplanering/Gator/barntrafikskolan/

Mjae... jag är faktisk skeptisk till att det gör någon större skillnad i längden. Vi hade ju sånt när vi var små i skolan, vi 70-talister, och säkert de äldre också, men det märks ju inte direkt någon skillnad mot yngre inne i stan ändå.

Vi som cyklar ha

Jag tror att det är främst ett brott som gör cyklisterna illa sedda och som särskiljer oss ordentligt från övriga trafikanter. Inte hastighetsöverträdelser i sig, inte rödljuskörningar i sig, inte avsaknad av ringklocka etc utan vårdslöshet i trafik.

En