Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelfientlig ledare i SvD 17/6
You need to log in to create posts and topics.

Vi och vi, jag gör inte de sakerna du beskriver och jag tillhör inte ett kollektiv i trafiken mer än jag gör i politiken.

Ser man på cykelhatsdiskussionerna finns det inget som provocerar mer än att vi träningscyklar på landsväg, något som är helt lagli

Tror faktiskt att det är så enkelt att cyklister på bilvägen är ett störande moment som kräver uppmärksamhet och i värsta fall att man saktar in, de är helt enkelt ivägen. Det räcker för de flesta stressade idag. Hur många suckar för att man inte hann öve

Charlotta är ganska insiktslös, eller naiv, när hon ger uttryck för att var och en ska bedömas på egna meriter när en riskbedömning görs i trafiken. När hon kommer på sin cykel så gör omgivningen rätt i att anta att hon kommer bete sig på det sätt som der

Mattias,
Jag förstår att du är trött på alla generaliseringar! Det är alltid fel att generalisera!
Men lika fel är det att använda argumentet att om bilarna på essingeleden kör för fort så får väl högersvängande cyklister strunta i rött! Det blir liksom a

Per: Det är ju inte riktigt det jag säger, dvs. att eftersom bilarna kör för fort på Essingeleden är det okej att cykla mot rött. Personligen cyklar jag inte mot rött (utom på tom väg ute i förorten med rött ljus som inte reagerar på cyklister).

Vad jag

Som "cyklist" får jag ofta ta denna striden på jobbet då någon annan cyklist betett sig illa. Jag brukar ställa en enkel motfråga, Hur många körde du förbi/mötte du som skötte sig? det brukar bli väldigt tyst på den andra personen. Vad jag menar med detta

Fredrik N ute och cyklar igen: "När hon kommer på sin cykel så gör omgivningen rätt i att anta att hon kommer bete sig på det sätt som deras erfarenhet säger att cyklister ofta gör, dvs hänsynslöst... Då och där är hon en cyklist och får dras med omgivnin

Jag utgår från det värsta i mina tankar när jag cyklar.

Bilisten som stannade kommer att öppna dörren när jag passerar. (Jag väljer i förväg)
Småbarn och hundar kommer att svänga 90 grader och passera min cykelväg. (Jag sänker hastigheten innan)

Sedan v

Själv har jag börjat säga till cyklister som beter sig vårdslöst mot fotgängare på senare tid, vilket kanske är det som stör mig mest. När jag själv är på cykel faller det spänningsmomentet bort och kanske är det rent av någon som tar det till sig och lug

Så att bedöma barn utifrån hur barn ofta agerar är beredskap men att bedöma cyklister efter hur cyklister ofta agerar är kollektivistiskt och fördomsfullt.
Men jag glädjer mig så smått åt att Charlotta faktiskt håller med mig. Även om hon såklart inte utt