Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelstad eller hjälmstad
You need to log in to create posts and topics.

Det jag vill lyfta fram är att man inte generellt bör rekommendera folk att använda hjälm för det skrämmer dem ifrån att cykla. Antingen för att man upplever cykling som farligt eller för att det verkar krångligt. Att lagstifta kring hjälmanvändande eller

Har man inget att skydda behöver man självklart inte använda hjälm!

Hur många gånger tänker du dra upp den j-a debatten?

*trött*

Jag tänker dra upp den här debatten så länge det finns folk som tycker man är hjärndöd om man inte använder hjälm, vilket åtminstone en som svarat här verkar tycka.

Nu hade det dessutom kommit upp en ny bearbetning av svenska data, vilket jag tycker var

Jag har för min del aldrig märkt att bilbälteslagen minskat bhilkörandet? Annars så ville stora delar av bilindustrin inte sätta bilbälten i bilarna för det kunde ju kännas farligt att åka bil om man skulle skydda sig aktivt genom att ta på bältet innan m

Jag tycker att hjälm/bilbälte är den resandes ensak. Och jag tycker att det, i de flesta lägen, är korkat att inte använda hjälm/bilbälte.

Jag sa aldrig någont om hjärndöd, då jag tror att man har svårt för att cykla då, men jag tror på att skydda det man har och har man inget man vill skydda så behöver man inte använda hjälm, lite som med bilbältet ovan.

Att man inte skulle ta cykeln för a

En hjälm upplevs nog som mer besvärligt än att dra ett bälte runt sig som redan finns fastmonterat i bilen.
Det är i praktiken omöjligt att lägga upp en studie som kan bevisa ett orsakssamband mellan hjälmtvång och minskat cykelanvändande, men data från

Blöteborg ... BLÖTeborg ... det var lågt!

🙂

Det heter Lerdiket.