Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelstad eller hjälmstad
You need to log in to create posts and topics.

Debatten om hjälm borde utvidgas en hel del;
Jämför traktor och epatraktor - inget bältestvång.
Bil (som går fortare) - bältestvång.

Barn - hjälmtvång. (tänk framåt i tiden- sannolikthet att bära hjälm som vuxen)
Rostig damcykel till coop - inget hjälmt

Kottmoppar ger jag inte mycket för... 🙂

Läs igen - var cyklar man 40.

Speedcycling

Alla som tror att totala antalet cyklister minskar om fler av oss andra cyklister frivilligt använder hjälm; hand upp!

Jag har svårt att ta en undersökning på allvar om den hävdar att någon slutar cykla för att jag sätter på mig cykelhjälm.
Eventuellt k

Plussar din klarsynta analys, Fredrik.
Hand ner.

Tror det kan ligga en del i det du säger, det finns inget klart orsakssamband här Fredrik.
Samtidigt har jag bekanta som inte vågar sig ut att cykla i stockholm för att de tycker det är alldeles för många som cyklar så aggressivt där att de blir skrämda.

Petter WR - du förstod helt rätt, jag anser att om man inte använder cykelhjälm anser man sig inte har tillräckligt innanför pannbenen som är värt att skydda, men det betyder inte att man är hjärndöd, hjärndöd är en helt annan sak

Det som slår mig är att i städerna längst till höger (de som cyklar mest) så är det många studenter. Har ni kollat hjälmanvändandet på väg till en kårfest nån gång?

För övrigt är ju frågan bara dravel.

Malmö högskola har 24000 studenter. Stockholms universitet har 64000. Stockholm har nästan 900 000 invånare. Malmö har nästan 250000.

24000/250000~ knappt 10% studenter i Malmö
64000/900000~ drygt 7% studenter i Stockholm

Om det bara var studenter som c

Nu gällde ju reflektionen egentligen att Linköping och Lund var "bäst" på att cykla utan hjälm så då kan du ju göra om räkneexemplet för dem.

Sedan är det väl ingen här som motsäger dina argument om att det är bättre på många sätt att ta cykeln istället