Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelstad eller hjälmstad
You need to log in to create posts and topics.

Ice man,
Känner du så tycker jag att du ska köra utan hjälm.
Kan man inte undvika alla vanliga och relativt lindriga skador så kan man lika bra strunta i att förebygga ovanligare och allvarligare.

IceMan skrev:
"Jag läste någon undersökning som visade att de flesta skadorna i samband med cykelolyckor inte är skallskador utan det är resten av kroppen som tar stryk. Handledsfrakturer, skrapsår, inre blödningar och benbrott var tydligen vanligast."

O

Den risken finns absolut IceMan. Cykelhjälmar är inte testade eller framställda för att skydda vid kollision med motorfordon utan främst för att skydda vid singelolyckor eller kollision med andra cyklister.

Ligger man på rulle så har hjälmen definitivt s

Att de flesta inte vill använda hjälm vid vardagscykling är nog för att det är krångligt och omständigt. Vad ska tex man göra av hjälmen när man lämnar cykeln på stan eller utanför affären? Man vill ju inte lämna den och få den stulen. Dessutom är det var

Men vad är det här för diskussion?!

Det är ju som att säga att om man inte äter så dör man, alltså bör vi äta så mycket chips som möjligt, för statistiken säger att där svältkatastrofer inträffar där finns det oftast en chipsbrist.

Herregud så tokigt. J

Men Ice Man: Det gör ju kanske att folk cyklar utan hjälm, men inte att man tar bilen istället. Hur ofta har du tänkt cykla ner på stan/byn/samhället och ta en glass men tänkt: "Nä, vart ska jag göra av hjälmen? Jag tar bilen istället!"

Det är svårt att dra säkra slutsatser med det begränsade materialet. Jag har dessutom inte tittat på materialet direkt.
Införandet av hjälmtvång i Perth innebar en drastiskt förändring och där kunde man verkligen se att antalet cyklister gick ner, men de

Skönt att du trots allt kan ta debatten på ett bra sätt. Då är vi överens om värdet i statistiken, iaf ungefär...

Klippte ut en kommentar där du sammanfattade vad du ville ha sagt:

"Det jag vill lyfta fram är att man inte generellt bör rekommendera folk

Petter WR,
Hjälmtvång har väl ändå ingenting med just den här diskussionen att göra? Försöker du lite lömskt föra in den parametern i den här ekvationen?

Ingen konst att hantera hjälmen, man knäpper fast den runt handtaget/axelremmen till shoppingkassen/handväskan/ryggsäcken. Man kan också låsa fast den på cykeln med ett slanglås.