Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelstad eller hjälmstad
You need to log in to create posts and topics.

Det är ytterst sällan som det blir skador vid kollisioner med andra cyklister.
Det är när man landar, kasar och stoppar mot andra föremål som skadorna uppstår. Det är ganska mjuk att landa på en annan cyklist.

"Detaljstyrda försäkringsavgifter kan kanske vara en bra idé, knappast någon som vill ljuga för då gäller ju inte försäkringen om man skulle råka ut för en olycka.."

En sån variant vill nog få ha.

Men nu är det väl visat att kärnan i tråden var en tunn

Jepp, dags att dra det offtopic 😉

Hur vill du då att det ska genomföras att man får rabatt om man använder hjälm? Genom övervakning?

Det finns även studier som pekar på att cykelhjälmar orsakar lika många dödsfall som de räddar. Kvävningsolyckor i samband med lek och trädklättring bland barn som inte tagit av sig hjälmen är inte helt ovanligt.

Ice Man,
Var finns de studierna?
Så det är alltså vanligt med sådana kvävningsolyckor? Hur vanligt?

Då har man köpt fel hjälm. Eller har rättare sagt fel spänne.
Cykelhjälmar är egentligen inte avsedda att leka i, de SKA sitta kvar när man voltar med cykeln, de är inte några klätterhjälmar. Eftersom barn inte fixar att ta av och på hjälmen i samband me

Det blir lätt komplicerat när man vill ha en produkt vetenskapligt prövad och samtidigt fortsätter utveckla produkten.

Har man testat de nya spännena så att hjälmen verkligen sitter på om barnet flyger över styret?

De flesta studier som visar att hjälma

Nu tänker jag ställa en sista fråga, hoppas jag:

Peter och Ice Man, letar ni efter sätt att sätta dit de onda cykelhjälmstillverkarna eller varför fortsätter ni att argumentera mot hjälm även när vi inte längre diskuterar om hjälmkrav är bra eller inte?

Personligen sitter jag och funderar på om inte logiken i det mina meningsmotståndare i tråden leder till att de anser att ett hjälmförbud vore av stor nytta för folkhälsan och till gagn för samhället...

Frivilligt hjälmbärande var tydligen inte bra, hjäl

Jag har aldrig haft något emot frivilligt hjälmanvändande. Var och en får ha vad man vill på huvudet så länge det inte innebär en uppenbar fara för medtrafikanter tycker jag.

Anledningen till att jag argumenterar är att jag är djupt kritisk till att göra