Quote from Funbeat user on 30 May 2012, 16:10Aha, det är en konspiration.
Nä, det köper jag inte heller. Mer troligt är att många tycker att hjälm är en bra pryl."Det verkar betydligt vanligare till exempel att dagspressen kommenterar att en påkörd cyklist har varit utan hjälm än bilens hastighet
Aha, det är en konspiration.
Nä, det köper jag inte heller. Mer troligt är att många tycker att hjälm är en bra pryl.
"Det verkar betydligt vanligare till exempel att dagspressen kommenterar att en påkörd cyklist har varit utan hjälm än bilens hastighet
Quote from Funbeat user on 30 May 2012, 16:45Du har absolut en poäng där Petter. Faktum är att risken att som cyklist eller fotgängare dö av en kollision med bil ökar dramatiskt om bilen kör i 50km/h istället för 30km/h.
Sen håller jag också med om att dagens cykelhjälmar inte ser ut att ge något v
Du har absolut en poäng där Petter. Faktum är att risken att som cyklist eller fotgängare dö av en kollision med bil ökar dramatiskt om bilen kör i 50km/h istället för 30km/h.
Sen håller jag också med om att dagens cykelhjälmar inte ser ut att ge något v
Quote from Funbeat user on 30 May 2012, 16:47Markerar som ointressant. Skulle kanske gjort det för längesedan men nu får det räcka.
Markerar som ointressant. Skulle kanske gjort det för längesedan men nu får det räcka.
Quote from Funbeat user on 30 May 2012, 17:46Sverige (iaf Tokholm) dras med samma problem som Storbritanien verkar det som.
Mkt läsvärt: http://blog.adrianshort.co.uk/2009/08/24/save-the-planet-ban-cycle-helmets/
Sverige (iaf Tokholm) dras med samma problem som Storbritanien verkar det som.
Mkt läsvärt: http://blog.adrianshort.co.uk/2009/08/24/save-the-planet-ban-cycle-helmets/
Quote from Funbeat user on 30 May 2012, 17:51Fredrik: Läs t.ex. den här bloggposten, på en f.ö. mkt bra blogg, http://www.cyklistbloggen.se/2012/01/bilar-och-cyklister/.
Fredrik: Läs t.ex. den här bloggposten, på en f.ö. mkt bra blogg, http://www.cyklistbloggen.se/2012/01/bilar-och-cyklister/.
Quote from Funbeat user on 30 May 2012, 18:00Fredrik: Varför har du då inte för säkerhets skull på dig hjälm när du åker bil? (Jag utgår från att du inte har det...).
Det finns en gräns för just "för säkerhets skull". Rätt larvigt om du låtsas som om du inte själv har sådana gränser. Min gräns för
Fredrik: Varför har du då inte för säkerhets skull på dig hjälm när du åker bil? (Jag utgår från att du inte har det...).
Det finns en gräns för just "för säkerhets skull". Rätt larvigt om du låtsas som om du inte själv har sådana gränser. Min gräns för
Quote from Funbeat user on 30 May 2012, 18:55Viller Valla,
Nu var det ju Petter som framstod som gränslös, inte jag.
Jag skulle kanske ha bilhjälm om jag inte löste säkerhetsfrågan där med hjälp av andra åtgärder.Jag undrar vid vilka tillfällen då man slår i huvudet i saker som det är bättre att i
Viller Valla,
Nu var det ju Petter som framstod som gränslös, inte jag.
Jag skulle kanske ha bilhjälm om jag inte löste säkerhetsfrågan där med hjälp av andra åtgärder.
Jag undrar vid vilka tillfällen då man slår i huvudet i saker som det är bättre att i
Quote from Funbeat user on 30 May 2012, 22:55Vet inte om du missförstår mig med flit Fredrik. För att förtydliga:
1. Jag uppmanar inte någon att låta bli att använda hjälm, jag uppmuntrar folk att cykla - vare sig de har hjälm eller ej.
2. Jag tror inte det generellt är säkrare att cykla utan hjälm
Vet inte om du missförstår mig med flit Fredrik. För att förtydliga:
1. Jag uppmanar inte någon att låta bli att använda hjälm, jag uppmuntrar folk att cykla - vare sig de har hjälm eller ej.
2. Jag tror inte det generellt är säkrare att cykla utan hjälm
Quote from Funbeat user on 31 May 2012, 05:17Jag tror väl inte någon tror att hjälmar har någon särskild kraft som hindrar cykelolyckor. 😉
Jag tror väl inte någon tror att hjälmar har någon särskild kraft som hindrar cykelolyckor. 😉
Quote from Funbeat user on 31 May 2012, 17:08Förbjud folk att prata i telefon när de kör bil vore bättre än en lag om cykelhjälm!
Förbjud folk att prata i telefon när de kör bil vore bättre än en lag om cykelhjälm!