Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelstad eller hjälmstad
You need to log in to create posts and topics.

Man kan också ha den på huvudet...

...aha, du menade när man inte cyklar... 😉

Jag har också skrubbat knäna ett antal gånger, men det enda bestående menet av det är några fula ärr, men ena gången jag smällde en hjälm hade jag rätt rejäl huvudvärk efter, förutom repor på hjälmen. Det var ganska enkelt att räkna ut att motsvarande rep

Fredrik: Nej, jag försökte inte föra in hjälmlagsdiskussionen lite lömskt 😉
Jag tycker däremot det finns ganska starka belägg för att en hjälmlag minskar cyklandet. Min teori var att det i en stad där många använder hjälm upplevs som farligare att cykla

Sen finns det vi som springer eller promenerar istället för att ta cykeln om det känns bökigt.

Jag brukar till exempel promenera till stationen för att slippa få cykeln snodd och gör ofta jobbärenden springandes. Det är några klasser bättre för kondisen

Men, Mackan, springer du verkligen tillräckligt för att få räkna dig som välmotionerad? Borde du inte cykla mer? Utan hjälm? 😉

Ok, nu gjorde jag mig lustig på din bekostnad Peter... ursäkta.

Jag är lite osäker på om jag springer nog mycket men för ett par år sen fick jag med mig ett av våra heltidscykelproffs på en löprunda och han släppte till slut. Men då hade vi gjort första milen på 36 blankt och farten gick sen upp.

Tycker ändå att han borde kunna hålla ditt tempo när han cyklar... 😉

Petter,
Men det finns väl inget alls som säger att en hjälmlag gör att befolkningen uppfattar cykling som mer osäkert och därför slutar de cykla? Jag tror det är enklare än så, många av de som inte vill ha hjälm slutar cykla om hjälmlag införs...just för

För löpning finns det ett större viktstraff, skulle jag tro, den optimala muskelmassan på en cyklist är gissningsvis större än för en långsdistanslöpare?
Själv har jag haft transportcykelfritt ett tag så jag har sprungit & gått en hel del ett tag, t ex j

Att det bara är fordonstrafik som registreras och inte gående/springande är ju en stor miss i statistiken..

Detaljstyrda försäkringsavgifter kan kanske vara en bra idé, knappast någon som vill ljuga för då gäller ju inte försäkringen om man skulle råka u