Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykla i regn? (nybörjare)
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Införskaffade mig en cykel här om dagen och gav mig ut på premiärtur igår. Har ingen som helst erfarenhet av cykling tidigare.

Igår var toppenväder och underbart att cykla. Idag vankas regn i eftermiddag men vill gärna ut på en runda ändå. Är där

vattentäta skoskydd, en väst eller jacka som är regntät och kan andas.. o öser d ner finns det skydd att täcka hjämen med.. glajjor på och kör..

knävärmare är ju skönt oxo men annars är d bra för karaktären o cykla i regn..

ELLER.. så skaffar man en tr

Som bilförare.

Se till att synas, så du inte blir påkörd.

tänk på att det blir halt på vita vägmarkeringar, brunnslock och i rondeller.

Du kommer bli blöt oavsett om du har regnkläder eller inte...antigen från regnet...eller från din svett.
En vindtät cykelväst är skönt, och skoskydd som beskrevs innan.

Sen brukar jag köra ett litet "ful-knep" och ha en bit av en plastpåse (typ 20 x 30cm

Håller med Rickard: blöt blir du - bara att välja om vätan ska komma inifrån eller utifrån. Jag föredrar det senare. Armvärmare, vindväst, skoskydd och CYKELKEPS! Världens bästa grej när det regnar!

Absolut inget vattentätt. Det blir som en tryckkokare.

Tack för alla goda tipps! Lyckades dock undkomma regnet idag som tur var! 🙂

Det är nog det bästa tipset, UNDVIK.

Men efter cyklat VR 04 i regn var jag jäkligt tacksam att jag hade provat innan och visste vad som funkade skapligt i alla fall.

Sommartid spelar regnet inte så stor roll så länge man håller igång och det inte är under alltför lång tid (3-4 tim). Man blir blöt och cykeln behöver en större genomgång. That´s it.

På långa lopp som VR kan det vara klokt att ha med ombyte om vädret var