Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelcykla Kungälv - Handelshögskolan …
You need to log in to create posts and topics.

Skilnaden är säkert mindre upp till 30 km/h, men att cykla 40 med mtb är mördande jobbigt. Med räcern är det helt ok under en inte allt förlång tid. Då man oftast sitter mer upprätt på mtb, bredare med armarna osv.

Rymdfärjan har skivbromsar. Men jag ger mig när det gäller flytetyg. De har å andra sidan inte fälgbromsar heller...

Saxat från Skalman.nu:

Om ni såg på tv-sändningen av Discoverys landing häromdagen så löstes första delen av skärmen ut vid kanske 250 km/t, efter att den bromsats ned en stund vecklades en yttre ring ut på skärmen, såg det ut som, vid kanske 150-200, oc

Bancyklar har inte skivbromsar....

Bromsen i sig orsakar skador.
Gå en kurs och lär dig bromsa med fälgbroms så ska du se att det funkar bra...

Till skogen (14 km) snittade jag 30,2 km/h idag utan större ansträngning och det känns inte rimligt att det skulle gått drygt 35 km/h med en annan hoj. Men vad vet en enkel skogsmulle som jag om sånt....

Skivbromsar på cykel är en helt onödig pryl, de är

Rasmus Olsson skrev:
> folk tvingas köra med nästan atmosfärstryck i däcken.

Vilka däck är det du har som det INTE är MER än atmosfärstryck i?

I verkligheten är det ju så att om det vore mindre än atmosfärstryck i däcken så skulle det omgivande trycket

Det där är ju ett enkelt samband mellan den kraft man har i händerna och den hävarm som finns tillgänglig i den positionen. Vissa är säkert nävstarka nog att klara full, eller närapå full, bromsverkan även i den positionen, men man lurar sig själv om man

Rasmus, jag är verken för eller emot skivor på smalhjulingar men hur blir det med skillnaden mellan fälgbromsen som tar nära däcket och skivorna som ska gå via nav och ekrar innan kraften når däcket? Det funkar på MTB men då är ju grejerna mycket kraftiga

Skivbromar väger på tok för mycket..