Quote from Guest on 21 November 2007, 09:16Jag vet att jag sticker ut hakan lite med denna fråga men den stör mig lite då jag inte får någon rätsida på den.
Bakgrund:
Jag har alltid fått höra att cykling är skonsammare för knän och leder än löpning och att många därför väljer att cykla för löpnin
Jag vet att jag sticker ut hakan lite med denna fråga men den stör mig lite då jag inte får någon rätsida på den.
Bakgrund:
Jag har alltid fått höra att cykling är skonsammare för knän och leder än löpning och att många därför väljer att cykla för löpnin
Quote from Funbeat user on 21 November 2007, 09:26Det beror givetvis på HUR du tränar cykel, klossplacering och sittställning.
Vissa varianter sliter och vissa är ganska ineffektiva ur uppbyggnadssynpunkt.
Det beror givetvis på HUR du tränar cykel, klossplacering och sittställning.
Vissa varianter sliter och vissa är ganska ineffektiva ur uppbyggnadssynpunkt.
Quote from Funbeat user on 21 November 2007, 09:28Hej Daniel.
"Jag har alltid fått höra att cykling är skonsammare för knän och leder än löpning och att många därför väljer att cykla för löpningen. På senare tid har flera röster nämnt att det är tvärsom."
All träning är "skadlig" för kroppen, det är vi
Hej Daniel.
"Jag har alltid fått höra att cykling är skonsammare för knän och leder än löpning och att många därför väljer att cykla för löpningen. På senare tid har flera röster nämnt att det är tvärsom."
All träning är "skadlig" för kroppen, det är vi
Quote from Urban Nilsson on 21 November 2007, 09:42P.E: Jo, min jämförelse var mest ett förslag på jämförelse. Du fick sätt in vilka tider/distanser du ville.
Det som saknas vid cykling är väl stöten. Nog vet jag att det blir belsatning vid cyklingen men den avskydde "stöten" (som somliga hävdar är bra f
P.E: Jo, min jämförelse var mest ett förslag på jämförelse. Du fick sätt in vilka tider/distanser du ville.
Det som saknas vid cykling är väl stöten. Nog vet jag att det blir belsatning vid cyklingen men den avskydde "stöten" (som somliga hävdar är bra f
Quote from Funbeat user on 21 November 2007, 09:49Jag vet att en gammal skada jag har i mitt knä blir värre av löpning när jag precis innan har cyklat. Cyklingen anstränger alltså i mitt fall skadan i knät på ett sådant sätt att jag kan få rejält ont när jag springer. Om jag bara cyklar så känner jag av
Jag vet att en gammal skada jag har i mitt knä blir värre av löpning när jag precis innan har cyklat. Cyklingen anstränger alltså i mitt fall skadan i knät på ett sådant sätt att jag kan få rejält ont när jag springer. Om jag bara cyklar så känner jag av
Quote from Lotta Lindström on 21 November 2007, 10:20Det beror säkert på om och hur man har skadat knät. Jag skadade ena knät i ett vridmoment och hade under många år problem med att böja det. Jag kunde tex under många år inte cykla överhuvudtaget eftersom själva rörelsemönstret inte fungerade för mitt knä.
Det beror säkert på om och hur man har skadat knät. Jag skadade ena knät i ett vridmoment och hade under många år problem med att böja det. Jag kunde tex under många år inte cykla överhuvudtaget eftersom själva rörelsemönstret inte fungerade för mitt knä.
Quote from Funbeat user on 21 November 2007, 10:43Sara: Jag misstänker att du flexar knäet vid hög kadens eller tung belstning
Sara: Jag misstänker att du flexar knäet vid hög kadens eller tung belstning
Quote from Funbeat user on 21 November 2007, 11:22spring.
det är bättre för bålstabiliteten. fotisätningen skickar signal till bålen att stabilisera sig. sen så härdas muskelfästen och ledband att blir tåligare.är du och andra sidan te.x knäskadad och dåligt rehabiliterad/ dåligt löpskolad/ inte löpsk
spring.
det är bättre för bålstabiliteten. fotisätningen skickar signal till bålen att stabilisera sig. sen så härdas muskelfästen och ledband att blir tåligare.
är du och andra sidan te.x knäskadad och dåligt rehabiliterad/ dåligt löpskolad/ inte löpsk
Quote from Lotta Lindström on 21 November 2007, 13:10>Jag misstänker att du flexar knäet vid hög kadens eller tung belstning
Förlåt en okunnig. Men hur menar du?
>Jag misstänker att du flexar knäet vid hög kadens eller tung belstning
Förlåt en okunnig. Men hur menar du?
Quote from Lotta W on 21 November 2007, 13:25> sen är det viktigaste för att inte bli skadad att göra det man tycker är roligast.
Nu hänger inte jag med riktigt. Jag kan räkna upp flera som har varit för ivriga med att träna det de tycker är roligast (mycket av det roliga!) och överansträngt sig a
> sen är det viktigaste för att inte bli skadad att göra det man tycker är roligast.
Nu hänger inte jag med riktigt. Jag kan räkna upp flera som har varit för ivriga med att träna det de tycker är roligast (mycket av det roliga!) och överansträngt sig a