Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCykling bra för knän?
You need to log in to create posts and topics.

Att knäet rör sig i sidled på grund av dåligt uppbyggd muskulatur runt knäet och ev slitna menisker.

Då snedbelastar du knäleden på samma sätt som om du har felaktigt inställda spurtklossar och pronerar snett.

visserligen. men jag tror att skadefrekvensen är bra mycket högre om man tvingar sig till att göa sånt man inte gillar

Det kanske är så. Jag kan bara inte komma på att jag har skadat mig när jag har gjort något tråkigt. Å andra sidan kanske det bara betyder att jag inte brukar behöva tvinga mig: det finns så mycket roligt att göra 🙂

det är bara en kännsla jag har. baserat på ganska mycket jobberfarenhet.

>Att knäet rör sig i sidled på grund av dåligt uppbyggd muskulatur runt knäet och ev slitna menisker.

Ah, då förstår jag. Det är precis det jag har problem med. (#) Har ett gammalt knäskydd nånstans som ska förhindra det.

träna upp det istället. finns mängder av bra sätt att bygga upp knät på

Min tanke också. Det är alldeles för många som drar på med träningen utan tillräcklig grund att "stå på". Man skall inte ha konstant ont i knäna!

Knäskyddet har jag inte använt på flera år utan jag försöker bygga upp musklerna kring knäna. Styrketränar, men tar det otroligt lugnt när jag tränar benen just för att skona knäna och är oerhört uppmärksam på om det gör ont. Tänker att det får ta den tid

Diskning stående på balansplatta kan vara en bra bål o stress träning.

Fast knappast för ryggen eftersom diskbänken hamnar för långt ner. Men tandborstning skulle kunna funka.