Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykling i Lerum
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Är det någon som tränar landsväg i närheten av Lerum. Behöver komma ut på vägen med lite hjälp med teknik mm.

Hur länge har du cyklat?

I Hisingens Cykelklubb händer det att vi vägarna förbi dig :D. Snart börjar vi våra organsierade utomhusrundor och då har vi både nybörjarrundor och andra rundor att välja mellan - du behöver inte va medlem för att hänga på och t

Jag har inte cyklat tidigare...
Ser ut som om man ska börja med en introrunda den 12/4... Vad behöver man förbereda inför det? Hur tränar jag bäst på egen hand, är det nöta timmar som ger bäst resultat eller hur får man bäst start på sin nya hoj...?

Vilk

Innan introrundan bör du köra några mil så att du ser att cykeln funkar. Introrundorna är väldigt lugna.
Träning handlar mycket om att trampa långt och länge. Jag brukar ta ut ett fikamål någonstans så långt bort som möjligt på rundan så att man inte kan

Stor sadelväska alltså...?

Ska man ha en pump med patron eller handpump?

Förslag på komplett utrustning samt lämpliga inköpsställen mottages tacksamt.

Glöm sadelväskan är mitt råd.
Köp ordentliga cykeltrojor med 3 fickor där bak.
Finns gott om plats för 2 slangar, en mindre cykelpump, 3 däckavtagare, mobilen, pengar/kort & powerbar.

* Vätska (vatten, sportdryck)
* Energi (bananer, energikaka, nötter+russin eller liknande)
* Reservslang
* Cykelpump
* Verktyg (däckavtagare och multi)
* Pengar till fika

Hjälm och en fullt fungerande cykel (som Fredrik påpekade) är ett måste naturli

Varför ska man inte ha sadelväska? Av ekonomiska skäl eller viktmässiga? Tycker det känns obekvämt att åka omkring med slangar och verktyg på ryggen...?

Jag har precis införskaffat sadelväska med lite multiverktyg etc; saknar dock fortfarande både cykel

Eller så glömmer man Garys råd och stoppar bananer i ryggfickorna ;).

Bra klädsel är även bra att ha. Testa ute några gånger. Det brukar va lagom om man är lite kall de tio första minuterna.

En sadelväska är onödig bara. Varför inte en takbox på hjälmen? 😉

Det är inte alls obekväm. Kanske om man ramlar men det är knappast en målsättning när man ge sig ut på en tur.