Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Undrar om cyklingen hjälper till att få upp konditionen för löpningen.

Jag blir inte så "flåsig" när jag cyklar men däremot tar det mer på benen.

Får tilläggas att jag inte är en van cyklist utan testade och cykla till jobbet häromdagen vilket resultera

Om du inte blir "flåsig" så tar du i för lite. Får du träningsvärk så använder du muskelgrupper du inte brukra använda.

Vill du få upp konditionen för löpningen, ägna dig åt löpning. Vill du däremot bli bra på cykling, cykla.

Däremot är det bra för hjär

.

Cykling är ett bra komplement till löpning.
Kan vara bra att växla träningsformer för att undvika skador.

Men om du ska springa Göteborgsvarvet under 2:10, så får du se till att din huvudsakliga träning är löpning.

Löpning är något jag mest satsar på men undrade eftersom det kan vara bra och ta cykeln 1 dag i veckan. 🙂

T.o.r blir det totalt 23,4 km och det är mycket för mig.

Cyklingen är ett mycket bra komplement till löpningen. Du tränar kondition men belastar inte muskler och leder på samma sätt. Men cyklar du till och från jobbet en eller ett par dagar i veckan så gör det på de dagar du inte springer. Eller cykla till jobb

Louise, Louise... 🙂

Cykla 24 km tur och retur är inte träning, så vida du inte kör det nära din maximala kapacitet som vid t.ex. intervallträning.

Det låter som om du cyklar till och från jobbet/skolan typ, och då vill du inte bli för svettig, eller??

"Cykla 24 km tur och retur är inte träning"
Det beror en aning på vad man startar ifrån, för en ovan så är det möjligt att man ligger i ngn sorts intervallträning.
Just nu märker jag att mitt cyklande till och från jobbet är jobbigt f a jag kommit ur vana

Cykla till jobbet är inte träning??
Jag cyklar i snitt 3 ggr/veckan och tar i rejält och är dösvettig när jag kommer fram. Duschar på jobbet givetvis.
Enkel tur är 12 km, kort men intensivt, jag klassar det som bonusträning i vardagen.

Saras tips om att cykla till jobbet på morgonen och springa tillbaka, springa in på morgonen och ta cykeln hem är utmärkt. Speciellt eftersom att du har lagom långt (knappt 12 km). Du behöver ju inte springa varje dag, så ta cykeln de dagar du inte spring