Quote from Guest on 13 March 2009, 11:02Jag räknar såhär - (person + cykel - 10kg)/10, ett bra värde att pumpa till. Låter det rimligt?
För mig blir det (81 + 7 -10)/10 = 7,8 bar. Eller ungefär 115 psi.
"Problemet" är dock att jag bara få i ungefär 80-90 psi med min lilla pump. Å andra sida
Jag räknar såhär - (person + cykel - 10kg)/10, ett bra värde att pumpa till. Låter det rimligt?
För mig blir det (81 + 7 -10)/10 = 7,8 bar. Eller ungefär 115 psi.
"Problemet" är dock att jag bara få i ungefär 80-90 psi med min lilla pump. Å andra sida
Quote from Anders Wallerstedt on 13 March 2009, 11:12För en räcer är det en bra och enkel formel.
Dock max det som står på däcket.
Öka lite om du ska cykla många timmar och slangarna läcker.
(kontrollera trycket efter ett fyra timmars pass)
Öka lite om det är tempolopp.
Minska lite om det är halt, dålig väg
För en räcer är det en bra och enkel formel.
Dock max det som står på däcket.
Öka lite om du ska cykla många timmar och slangarna läcker.
(kontrollera trycket efter ett fyra timmars pass)
Öka lite om det är tempolopp.
Minska lite om det är halt, dålig väg
Quote from Funbeat user on 13 March 2009, 13:28Jag kör alltid maxtryck för däcket + lite till.
Det är bara på GP och dåliga vägar som jag kör med lägre tryck.Dags att köpa en SKS Rennrad pump?
Jag kör alltid maxtryck för däcket + lite till.
Det är bara på GP och dåliga vägar som jag kör med lägre tryck.
Dags att köpa en SKS Rennrad pump?
Quote from j sollerman on 13 March 2009, 15:49Min formel är enkel. Jag pumpar i angivna max..
Min formel är enkel. Jag pumpar i angivna max..
Quote from Funbeat user on 14 March 2009, 17:47Kristofer - Du menar inte cykelvikt + din vikt och så tar du 10% av summan. Dock inte mer än det maxtryck som står angivet på däcket.
Kristofer - Du menar inte cykelvikt + din vikt och så tar du 10% av summan. Dock inte mer än det maxtryck som står angivet på däcket.
Quote from Funbeat user on 14 March 2009, 18:49Instämmer med några av föregående talare max tryck. Och lite lägre om det är dålig väg eller vinter.(#)
Instämmer med några av föregående talare max tryck. Och lite lägre om det är dålig väg eller vinter.(#)
Quote from Funbeat user on 14 March 2009, 18:49Vad är det för fördelar med högt tryck? Är det rullmotståndet?
Vad är det för fördelar med högt tryck? Är det rullmotståndet?
Quote from Lars Ekegård on 15 March 2009, 10:02Att högt tryck ger lägre rullmotstånd grundar sig på att kontaktytan mellan däck och asfalt blir mindre och därmed ger mindre friktion.
Så det är sant till en viss gräns tills trycket blir för högt och greppet blir för lågt, stora vibrationer uppstår och
Att högt tryck ger lägre rullmotstånd grundar sig på att kontaktytan mellan däck och asfalt blir mindre och därmed ger mindre friktion.
Så det är sant till en viss gräns tills trycket blir för högt och greppet blir för lågt, stora vibrationer uppstår och
Quote from Funbeat user on 15 March 2009, 10:55Hej Magnus.
"Att högt tryck ger lägre rullmotstånd grundar sig på att kontaktytan mellan däck och asfalt blir mindre och därmed ger mindre friktion."
Är det inte så att du med ett högre tryck i däcket får en mindre flex i däcket och det är där som effek
Hej Magnus.
"Att högt tryck ger lägre rullmotstånd grundar sig på att kontaktytan mellan däck och asfalt blir mindre och därmed ger mindre friktion."
Är det inte så att du med ett högre tryck i däcket får en mindre flex i däcket och det är där som effek
Quote from Funbeat user on 15 March 2009, 11:36Håller med P. Det är inte den mindre kontaktytan i sig som gör att det är lättare att cykla. Friktion har du bara glädje av vid acceleration och bromsning (inkl kurvtagning). När du ligger på rulle har det ingen egentlig betydelse vilken friktion det är m
Håller med P. Det är inte den mindre kontaktytan i sig som gör att det är lättare att cykla. Friktion har du bara glädje av vid acceleration och bromsning (inkl kurvtagning). När du ligger på rulle har det ingen egentlig betydelse vilken friktion det är m