Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDäcktryck?
You need to log in to create posts and topics.

Jag räknar såhär - (person + cykel - 10kg)/10, ett bra värde att pumpa till. Låter det rimligt?

För mig blir det (81 + 7 -10)/10 = 7,8 bar. Eller ungefär 115 psi.

"Problemet" är dock att jag bara få i ungefär 80-90 psi med min lilla pump. Å andra sida

För en räcer är det en bra och enkel formel.
Dock max det som står på däcket.
Öka lite om du ska cykla många timmar och slangarna läcker.
(kontrollera trycket efter ett fyra timmars pass)
Öka lite om det är tempolopp.
Minska lite om det är halt, dålig väg

Jag kör alltid maxtryck för däcket + lite till.
Det är bara på GP och dåliga vägar som jag kör med lägre tryck.

Dags att köpa en SKS Rennrad pump?

Min formel är enkel. Jag pumpar i angivna max..

Kristofer - Du menar inte cykelvikt + din vikt och så tar du 10% av summan. Dock inte mer än det maxtryck som står angivet på däcket.

Instämmer med några av föregående talare max tryck. Och lite lägre om det är dålig väg eller vinter.(#)

Vad är det för fördelar med högt tryck? Är det rullmotståndet?

Att högt tryck ger lägre rullmotstånd grundar sig på att kontaktytan mellan däck och asfalt blir mindre och därmed ger mindre friktion.

Så det är sant till en viss gräns tills trycket blir för högt och greppet blir för lågt, stora vibrationer uppstår och

Hej Magnus.

"Att högt tryck ger lägre rullmotstånd grundar sig på att kontaktytan mellan däck och asfalt blir mindre och därmed ger mindre friktion."

Är det inte så att du med ett högre tryck i däcket får en mindre flex i däcket och det är där som effek

Håller med P. Det är inte den mindre kontaktytan i sig som gör att det är lättare att cykla. Friktion har du bara glädje av vid acceleration och bromsning (inkl kurvtagning). När du ligger på rulle har det ingen egentlig betydelse vilken friktion det är m